Ga naar hoofdinhoud

Schultz pleit voor ‘grenzenloze’ LZV’s

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu blijft haar Duitse en Belgische collega’s bij iedere gelegenheid herinneren aan de mogelijkheid van grensoverschrijdende inzet van LZV’s. Schultz gelooft dat er ‘op termijn wel mogelijkheden ontstaat bij onze buurlanden’. Dat schrijft de minister in antwoord op Kamervragen van VVD en D66.

LZV Deli XLDe minister laat in haar schrijven doorschemeren dat ze het jammer vindt dat ‘een meerderheid van het Europese Parlement de positieve impact van LZV’s niet erkent’. Juist daardoor blijven de interpretaties die lidstaten en lobbyisten geven aan de uitleg van richtlijn 96/53 EC, of LZV’s grenzen over mogen rijden, van elkaar verschillen. Schultz hecht echter aan de brief van Eurocommissaris Siim Kallas van juni 2012, waarin hij stelt dat de richtlijn internationale LZV’s niet in de weg staat, als twee naastgelegen lidstaten besluiten dat toe te staan. “Dit sluit aan bij onze juridische interpretatie en bij de reeds jarenlange, dagelijkse praktijk in Scandinavië waartegen ook nooit door de Europese Commissie is opgetreden”, aldus de minister.

Schultz zegt dat ze op termijn wel mogelijkheden voor grensoverschrijdende inzet met LZV’s ziet ontstaan bij België en Duitsland. “Bij  iedere gelegenheid breng ik de optie van internationale ecocombi-inzet aan de orde bij mijn Duitse en Belgische collega’s. Duitsland wil zijn Lang-LKW project vooralsnog beperkt houden uitsluitend nationaal rijdende voertuigen, maar de proeven die in Vlaanderen starten staan ook open voor Nederlandse aanvragers.”

3 reacties op “Schultz pleit voor ‘grenzenloze’ LZV’s

  • Adrie

    Belangrijk is dat wanneer Duitsland en Belgie dit zouden accepteren dat ze wel de 60ton invoeren daar anders het effect te klein is
    Wanneer Duitsland zou accepteren met name de Noordelijke deelstaten dan zijn Denemarken en Zweden ook te bedienen .

    1. jan

      60 ton heeft wel meeste effect. Voor Noord duitsland naar Scandinavie zal het wel koppelen worden op Puttgarden of Padborg. Duitsland gaat echt never en nooit LZV’s toelaten. De concurrentie voor het spoor is veels te groot. daar komt nog bij dat de lobbyclub van de spoorwegen veel en veel beter werkt als de lobbyclub van de wegvervoerders, dus kans dat het in Duitsland gaat gebeuren is heel erg klein

  • Bert

    Volgens mij had (noord)duitsland rond 2000 al een projekt met LZV’s! Het betrof toen container combinaties, te weten een bakwagen met container (20 voets geloof ik), met daarachter een “oplegger”, met een 40 voets container. De LZV zag je toendertijd al uit de verte aankomen omdat er veel ornaje zwaailampen al markering op de combi’s zaten. Ze reden toen op de duitse A-1 tussen de divese Noordzeehavens (Lubeck-Travemunde-Kiel). Omdat ik al weer vele jaren alleen Nederland rijdr weet ik niet of deze LZV’ s nog steeds rondrijden in Noor duitsland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer