fbpx Ga naar hoofdinhoud

Super-LZV Schmitz Cargobull wint award

Schmitz Cargobull presenteert op beurs Transport Logistics in München haar super-LZV EcoDuo, een concept van hoe de LZV er in de toekomst uit kan zien. Best vooruitstrevend in Duitsland, waar ze net gewend zijn aan de 25,25 m combinatie, maar desondanks kreeg de EcoDuo meteen de Green Truck Future Innovation Award.

Die award, uitgereikt door vakbladen Verkehrsrundschau en Trucker, komt precies twee jaar nadat Ewals Cargo Care voor het eerst een 32 meter lange LZV liet zien in München.

De EcoDuo is door zijn lengte, met twee standaard trailers en een dolly, in staat om 25 procent aan CO2-uitstoot en dus ook brandstofverbruik te realiseren. De voorste trailer heeft samen met de trekker een totaalgewicht van 40 ton en het totaalgewicht van de tweede trailer kan tot 36 ton zijn, afhankelijk van landelijke regelgeving. 32 meter lange, 76 ton zware LZV’s zijn bijvoorbeeld toegestaan in delen van Scandinavië.

Volgens de jury van de award kan het EcoDuo concept ook in Duitsland veel betekenen voor het wegverkeer. Als die mening wordt overgenomen door de politiek en het bedrijfsleven, kan de 32 meter lange LZV weleens heel snel volgen na zijn 25,25 meter lange broertje. In Nederland wordt momenteel ook een proef uitgevoerd met de 32 meter lange LZV.

2 reacties op “Super-LZV Schmitz Cargobull wint award

  • Big Rick

    Wegligging van één Schmitz is al slecht,en dan twee achter elkaar?En succes op rotondes met starre assen.

  • Red Arrow

    Je zal er op de provinciale weg achter zitten…. Inhalen is een absolute no-no. en dit soort ‘eco-liefhebbers’ zullen er ook wel geen 700Pk+ trekker voorzetten dus opschieten doet het waarschijnlijk helemaal niet. Lekker dan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer