Ga naar hoofdinhoud

Thüringen stopt LZV proef

De proef met enkele 25.25 meter lange voertuigcombinaties in de Duitse deelstaat Thüringen wordt eind 2010 gestopt. In andere delen van Duitsland ziet het er beter uit voor de LZV.

LZVEr worden geen nieuwe ontheffingen voor LZV’s meer verstrekt aldus een zegsvrouw van het Verkehrs- ministerium en daarmee valt in Thüringen het doek voor dit type voertuig. Het stoppen is een gevolg van het regeerakkoord dat regeringspartijen CDU en SPD in Thüringen hebben gesloten. Daar staat simpelweg in dat LZV’s van de weg moeten verdwijnen. De LZV wordt in Thüringen ingezet voor het transport van beschuit van de beschuitfabriek Brandt in Ohrdruf naar de plaats Gotha. De LZV wordt geëxploiteerd door Spedition Rigterink. Het bedrijf rekenende uit dat de dagelijkse besparing 600 vrachtautokilometers en 152 liter gasolie bedraagt. De besparing aan CO2 uitworp is per jaar 52 ton en aan stikstofdioxife 640 kg. De beschuit LZV is overigens de enige LZV in heel Thüringen. Ook matrasfabriek Breckle uit Weida had een vergunning gekregen voor et traject Weida – Erfurt maar heeft die nog niet gebruikt. Klik hier voor eerder bericht op ttm.nl over LZV’s in Thüringen.

Toch perspectief voor de LZV
In Schleswig-Holstein is met ingang  van 1 december jl een ‘Sondergenehmigung’ toegekend aan een Deense LZV om de grens te kunnen passeren en vanuit Denemarken naar de Hamburger haven te kunnen rijden. De Deense branche organisatie ITD ziet dit als een begin en gaat ervan uit dat de volgende stap een LZV-corridor van Nederland naar Hamburg zal zijn. Martin Roggermann, Koordinator van het verbond ‘No Mega Trucks’, noemt het een politiek schandaal en bovendien onwettig dat een buitenlandse ‘monstertruck’ Duitsland wordt binnengelaten. De deelstaat Mecklenburg-Vorpommern heeft daarentegen een andere visie op de LZV en verlengt een test tot het eind van  2010. Ook de de Duitse Bondsregering is niet negatief over de LZV want die heeft zich uitgesproken voor een landelijke proef met LZV’s. Over het tijdstip waarop dat gaat gebeuren en over de routes is momenteel nog niets bekend

Bron: Allianz pro Schiene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer