De Europese truckfabrikanten willen graag dat er een duidelijk beleidskader komt om 25,25 meter en 32 meter lange LZV’s op brede basis in Europa in te voeren. Fabrikantenkoepel ACEA deed die oproep tijdens een evenement maandag in Brussel.
Praktijkervaringen wijzen uit dat voertuigen met een hogere laadcapaciteit efficiënter en productiever zijn dan reguliere vrachtwagens, omdat ze vracht van kleinere vrachtwagens kunnen overnemen, minder brandstof verbruiken en minder uitstoten. Dit maakt ze milieuvriendelijker dan standaard voertuigcombinaties. Drie 32 meter LZV’s kunnen zes reguliere vrachtwagens vervangen, waardoor de CO2-uitstoot met 27 procent wordt verminderd, rekent ACEA voor.
De allereerste CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen die de EU ooit heeft opgesteld, zijn onlangs vastgesteld voor de jaren 2025 en 2030. “Vrachtwagenfabrikanten zetten zich in om hun bijdrage te leveren aan het terugdringen van emissies”, verklaarde ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert. “Echter, deze efficiëntienormen voor nieuwe voertuigen zullen niet voldoende zijn om de totale CO2-uitstoot van het wegvervoer te verminderen.”

De vraag naar vrachtvervoer zal naar verwachting de komende decennia aanzienlijk groeien. Voertuigen met hoge capaciteit bieden volgens ACEA een kosteneffectief middel om aan deze groeiende vraag het hoofd te bieden en tegelijk de CO2-uitstoot onder controle te houden – zonder de bestaande wegeninfrastructuur van Europa te wijzigen of uit te breiden.

Jonnaert: “Om ervoor te zorgen dat de voordelen van LZV’s in de hele EU voelbaar zijn, dringen we er bij beleidsmakers op aan de introductie van een grensoverschrijdend transportsysteem met LZV’s mogelijk te maken.” ACEA roept ook op tot geharmoniseerde vereisten voor dergelijke voertuigen.
In Nederland wordt momenteel al gewerkt aan een proef met 32 meter lange LZV’s.
LZV’s zijn al toegestaan in België, Denemarken, Finland, de meeste Duitse deelstaten, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden. In deze landen zijn CO2-reducties in de praktijk bevestigd. Eerdere zorgen, vooral van de politiek, met betrekking tot een mogelijke modal shift van spoor naar weg, slijtage van wegen en bruggen, en veiligheid zijn door de jaren heen ongegrond gebleken.
Al veel toegestaan,maar de grens over blijft lastig door niet uniforme eisen mbt inrichting vh voertuig.Vooral Duitsland ligt weer eens dwars.
25 meter wel maar 32 nog niet behalve Scandinavië dan.
Duitsland gaat al beter ik zie regelmatig lzv’s rijden richting noord Duitsland wel allemaal Nederlanders.
32 meter 76 ton kan ook prima ik ben wel voor, maar wel met bepaalde wetten zoals 2 as aangedreven voertuig en 7/8 PK per ton en niet van dat gepruts met 420pk 4×2 truck zoals foto van Ewals.
Let wel er rijden diverse voertuigen de grens met Duitsland over. Maar er zijn er een heleboel die niet voldoen aan de Duitse draaicirkel. Ook menig welke afgenomen zijn door de TUV. Wie gaat handhaven op deze grote combinaties??