Twan Heetkamp Trailers uit Venlo biedt sinds vandaag een nieuw type LZV aan voor de verhuur. Het gaat om het Zweedse type waarbij de aanhangwagen op zelfde wijze is aanngekoppeld als de zogenaamde B-Double.
Vorige week gaf de RDW het groene licht voor toelating van deze bijzondere LZV op de Nederlandse wegen. Kenmerk van deze LZV is een korte uitschuifbare trailer met twee widespread assen. Op de trailer staat een 7,80 meter lange laadbak. Wanneer de chauffeur de remmen van de trailer vastzet en een ontgrendeling van het schuifsysteem deblokkeert, kan de chauffeur de trailer uitschuiven, waardoor deze tegelijk als dolly kan fungeren. Op de zichtbaar geworden koppelschotel kan een normale 13,60 meter trailer gekoppeld worden, zelfs met koelmotor. Om te worden toegelaten op onze wegen moest er voor de korte trailer wel een opklapbare onderrij beveiliging opzij ontwikkeld worden maar dat is inmiddels gelukt. Voordeel van het rijden met deze combinatie is dat het eerste draaipunt zich relatief kort achter de trekker bevindt. Naast een tweetal starre assen kan er ook gekozen worden voor een versie met een meesturende achteras. Daardoor stuurt het geheel met een gekoppelde 13,6 meter trailer nog beter vooral op kleinere rotondes. De Zweedse LZV is hier op initiatief van THT, dat het Zweedse bedrijf PNO als mede-aandeelhouder heeft.