Ga naar hoofdinhoud

D-Tec flikt het: LZV geschikt voor NL én Duitsland

Trailerbouwer D-Tec introduceert in samenwerking met Van der Most Transport de eerste LZV-combinatie die zowel geschikt is voor het rijden in Nederland als in Duitsland. Naast de technische aanpassing die nodig is voor het rijden in Duitsland kent de nieuwe LZV-combinatie ook een lager leeggewicht.

De LZV-combinatie van D-Tec is geschikt voor 3 x 20 ft containers of 1 x 20 ft en 1 x 40 ft container. Het voorste deel bestaat uit een Combidolly met daarachter een Flexitrailer, Portmaster of een 40 ft chassis. “Onze klanten bepalen zelf welke combinatie zij wensen. De ene klant gebruikt de LZV voornamelijk als combinatie, terwijl de andere klant veel wisselend werk heeft en soms ook alleen de tweede oplegger inzet voor transport. Die flexibiliteit is voor sommige klanten heel belangrijk”, aldus D-Tec directeur Gerrit van Vlastuin. 

Herontwikkelde combidolly

Van der Most Transport koos bij deze LZV voor een Combidolly met een vast 40 ft chassis om een zo laag mogelijk leeggewicht te creëren. Dit lage leeggewicht is onder andere bereikt doordat D-Tec zijn combidolly herontwikkelde, wat resulteert in een gewichtsbesparing van circa 200 kg.

“In combinatie met een lichtgewicht vast 40 ft chassis van D-Tec hebben we het optimum bereikt qua leeggewicht met een besparing van 1.500 kg ten opzichte van onze andere LZV-combinaties”, aldus Mark van der Most van Van der Most Transport. ”Deze gewichtsbesparing was noodzakelijk om een LZV-combinatie ook geschikt en interessant te maken voor transporten naar Duitsland. Dit heeft onder meer te maken met het beperkte maximumgewicht in Duitsland: 40 ton bij wegtransport. Wij vinden het belangrijk om op de trajecten waar LZV’s zijn toegestaan deze nieuwe LZV ook te benutten. Het grote voordeel van een LZV-combinatie is dat we meer lading mee kunnen nemen en dat de CO2-uitstoot circa 30 procent lager ligt dan bij een reguliere combinatie.”

Deep-sea container specialist

Van der Most Transport is gespecialiseerd in het wegvervoer van alle type deep-sea containers. De relatie met D-Tec begon in 1993 met de levering van de eerste Combitrailer. Daarna volgde al snel leveringen van multifunctionele containerchassis. Omdat Van der Most Transport een belangrijke afnemer voor D-Tec is op de Nederlandse thuismarkt, wordt het transportbedrijf door de trailerfabrikant betrokken bij nieuwe ontwikkelingen.

D-Tec zelf ontwikkelt en produceert al ruim 30 jaar containerchassis. De trailerfabrikant levert een uitgebreid programma van containertrailers, waaronder de bekende Flexitrailers, Combitrailers en Portmasters die worden afgezet in heel Europa. De laatste jaren werkte de fabrikant hard om zijn productgamma verder uit te breiden met onder andere vaste chassis voor 40 of 45 ft containers en tankcontainerchassis voor 20 ft en 2030 ft (swap)containers.

Eén reactie op “D-Tec flikt het: LZV geschikt voor NL én Duitsland

  • Bert

    Momenteel is men in Duitsland erg bezig met de prijzen van brandstoffen en men is ook beducht voor de verkrijgbaarheid van dieselolie. Tegelijkertijd is men erg bezig met het milieu. Ook weten we dat de spoorwegen en de binnenvaart praktisch aan de bovenkant van hun mogelijkheden zitten en er een groot personeelstekort is.

    Als men nu een goede slag wil maken, gaat men zo snel mogelijk maten en gewichten Europees homologeren en niet naar 40 of 44 ton, maar naar 60 ton. Desnoods met de beperkingen die we al kennen voor LZV’s . De auto’s zijn sterker dan ooit en van zichzelf al zuinig en snel, de transmissies kunnen het aan. In Finland en Zweden en Denemarken laat men dat zien, zelfs tot 80 of 90 ton en hier kan het ook.
    Zo verkrijg je meer productiviteit per auto en tegelijkertijd verlaag je je kosten en de belasting voor het milieu per ton nuttige last enorm. Scheelt nogal of je per auto 28 ton netto vervoert of 40 ton netto. Dat is een verbetering van bijna 50% terwijl de kosten misschien 10% stijgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer