Nieuwe Volvo FM X-Light 10x4 heeft laadvermogen van 33 ton • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Volvo FM X-Light 10×4 heeft laadvermogen van 33 ton

Volvo Trucks dealer LVS Trucks, Terberg Techniek en Gijsbertsen hebben samen de Volvo FM X-Light 10×4 ontwikkeld, wat de nieuwe norm moet zijn voor duurzaam werken in de bouw- en infrasector. De truck combineert een extreem hoog laadvermogen van ruim 33 ton met de laagste CO2-belasting per ton/kilometer.

Een laag eigen gewicht (<17 ton rijklaar op kenteken) en een laadvermogen van ruim 33 ton (GVW 50 ton) resulteren in minder transportbewegingen. De Volvo FM X-Light draagt zo mede dankzij een lager brandstofverbruik, bij aan rendementsverbetering en geeft, door de laagste CO2-belasting per ton/kilometer, een voorsprong bij aanbestedingen. De Volvo FM X-Light is een duurzame transportoplossing. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale regeling van de overheid om investeringen in energiebesparende maatregelen te belonen. Door gebruik te maken van de EIA is de Volvo FM X-Light goed voor een investeringsaftrekpost van ruim 55.000 euro.

Bouw- en infratransport is veeleisend. De Volvo FM X-Light is een robuuste truck zonder dat er concessies zijn gedaan aan veiligheid en comfort. Het nieuwste model Volvo FM (niet afgebeeld) biedt in de markt het beste zicht rondom en heeft met twee treden ook nog eens de laagste instap. Chauffeurscomfort is gegarandeerd door het toegepaste Driver Deluxe-pakket, met onder meer Electronic Climate Control, verstelbaar stuurwiel met neck tilt, lederen bekleding en een luchtgeveerde chauffeursstoel. Ook is de truck voorzien van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering en uitgebreide veiligheidsfeatures, zoals Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Alert Support en camerasystemen.

De Volvo FM X-Light is volgens de makers een premium voertuig met een uitgekiende asbelasting. Er is voor het chassis alleen gewerkt met Volvo-componenten. Terberg Techniek heeft een 10-tons hydraulisch geveerde hefbare en gestuurde Volvo-voorloopas geplaatst en het tandemstel widespread gezet. Gijsbertsen heeft de lichtgewicht kipperopbouw ontwikkeld. De opbouw heeft een waterinhoud van 24,3 kubieke meter en is voorzien van volledige, hoogwaardige isolatie. Als afdekvoorziening van de lading zijn aluminium milieuluiken aangebracht. De afdekkappen dekken de lading volledig af waardoor een goede temperatuurborging mogelijk is. Optioneel is een asfaltsnep mogelijk. De kipper is uitgerust met kipperbeveiliging.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer