Ga naar hoofdinhoud

Christoph Reder rijdt nieuwe Twindeck trailer van Van Eck 

Levensmiddelenvervoerder Christoph Reder uit Oostenrijk heeft onlangs zijn acht jaar oude Van Eck Twindeck-trailer ingeruild voor een nieuwe. Maar die nieuwe zit technisch heel anders in elkaar.

Reder bouwde sinds 1991 zijn bedrijf eigenhandig op van één truck waar hij zelf mee reed, tot een bedrijf met 57 trekkende eenheden en zeker vijftig koeltrailers. “We zijn nu eenmaal een familie met diesel in het bloed.” Christoph en zijn zoon Stefan reden per vrachtwagen vanuit Oostenrijk naar Beesd om hun trouwe Van Eck-trailer in te ruilen. Ze zijn bijzonder nieuwsgierig naar de trailer die Van Eck voor ze klaar heeft staan.

Verstelbare laadvloer

Meest in het oog springend van de nieuwe Twin Deck trailer is de verstelbare bovenste laadvloer. Die kan zestig centimeter versteld worden, ook wanneer de vloer tot maximaal vijftien ton is beladen. Die afstand is cruciaal om te bewerkstelligen dat de bovenste laadvloer snel geladen en gelost kan worden, net zo snel als bij een standaard koeltrailer, aan een standaard laaddock.

Dubbele laadklep

Dankzij een ingenieus bedachte, tweevoudige laadklep met een buiten- en een binnendeel, kan de chauffeur zijn trailer veilig en snel beladen. Extra details maken dat de koudeketen tijdens dit laden of lossen als het aan Van Eck ligt, niet onderbroken wordt. Wanneer de bovenste vloer geladen is en weer in de bovenste stand staat, wat een pallethoogte van 1,82 meter vereist, kan de chauffeur het onderste deel van de trailer beladen. Tijdens dit laden bestaat de tweevoudige laadklep uit één star geheel.

Laatste colli’s

Wanneer de laatste pallets of colli’s ingeladen zijn,  zet de chauffeur de binnenste laadklep, waar rolcontainers op staan, op het niveau van de bovenste laadvloer. Dan ontkoppelt hij de beide laadkleppen, waardoor de binnenste boven blijft staan, met lading. De buitenklep komt op het niveau van de onderste laadvloer, eventueel ook beladen, waarna de achterklep gesloten kan worden. Zit die dicht, dan sluit de chauffeur de achterdeuren en kan de rit beginnen.

Veel efficiënter

Christoph Reder is overtuigd van de voordelen en wil deze trailer optimaal inzetten. “We gaan hem op een vaste route inzetten tussen een distributiecentrum in Oostenrijk en een in Slowakije. Vaste routes met volle lading. Onze opdrachtgever, die ons destijds overigens in contact bracht met Van Eck, en wij plukken de vruchten van efficiënt vervoer, veel efficiënter dan een conventionele 13,60 trailer. Worden de hoeveelheden lading onverhoopt toch kleiner, dan is deze Twindeck nog steeds een heel efficiënte trailer.”

Diversiteit

Het bedrijf van Christoph Reder kent een grote diversiteit aan werkzaamheden. “We werken veel met wissellaadbakken, omdat klanten dat van ons vragen. Daarnaast rijden we met citytrailers in de diverse steden, zoals Salzburg.” Christoph Reder heeft sinds 2,5 jaar ook zijn zoon Stefan in de zaak, terwijl zijn vrouw al vanaf het begin de administratie doet. “Een echt familiebedrijf!”, lacht de Oostenrijker.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer