Ga naar hoofdinhoud

Dichter bij Schmitz’ nieuwe containerchassis S.CF

Schmitz Cargobull presenteerde onlangs in de haven van Hamburg haar nieuwste product: het S.CF containerchassis. Het betekent een terugkeer van zo’n oplegger in het Schmitz-gamma, met een productielocatie die geschiedenis schrijft. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_70]

De container is niet weg te denken in de wereldwijde logistiek. Het wordt gekscherend, maar met een serieuze ondertoon, weleens de ruggengraat van de supply chain genoemd. Dat is te zien als we vroeg in de ochtend arriveren in de haven van Hamburg. Daar liggen de schepen, daar staan de overslagkranen, containers are everywhere. 98 procent van alle goederen die in Hamburg, de grootste haven van Duitsland, passeren doen dat in een container. En niet alleen in Hamburg. Wereldwijd zijn er 38 miljoen containers in omloop. En dat worden er alleen maar meer, zeggen handelsindexen. “Containerchassis zijn in die handelsstroom een zeer belangrijke tool in gecombineerd spoor- en wegvervoer”, ziet Schmitz Cargobull CEO Andreas Schmitz. “Het goede handelsklimaat en de vragen van klanten hebben ons doen besluiten containerchassis weer op te nemen in onze productportfolio.”

Maatwerk
Wie goed die laatste zin las, heeft het al gezien: Schmitz produceerde eerder containerchassis. Na de crisis van 2009 donderde de vraag echter in elkaar, maar er is ook nog een andere kant aan het verhaal, weet sales director Boris Billich. “Tot 2015 maakte Schmitz ook containerchassis. Die vervaardigden we in onze eigen fabriek in Gotha. Daar moest toentertijd echter ook de kipperproductie worden opgestart en dat paste niet bij de maatwerkorders die de containerchassis vroegen. Daarom hebben we toen besloten het gamma stop te zetten. Klanten bleven echter vragen om containerchassis, dus daarom hebben we besloten om deze weer op te nemen in ons programma.”

Multilock
Schmitz Cargobull had de cruiseterminal Steinwerder uitgekozen voor de presentatie van het nieuwe containerchassis. Dat heet S.CF, en heeft zo zijn eigen afkorting, net als alle Schmitz-trailers. Er zijn drie varianten van het S.CF chassis en ze stonden allemaal opgesteld in de terminal. Het eerste is een universeel chassis, de S.CF 45’ EURO, geschikt voor containers van 20 voet tot 45 voet en alles wat daar tussen zit. Aan de achterzijde kan het chassis pneumatisch verlengd worden, aan de voorkant mechanisch. Het drie-assige chassis is voorzien van Rotos assen van Schmitz zelf. De voorste as is liftbaar. Dit chassis kan mee op de ferry. Voor vastzetten op de boot zijn twee paar ferry-lashings aanwezig. Het Multilock systeem zorgt voor vergrendeling aan de voorzijde. Met de twee Klapp Locks zijn twee twintigvoeters vast te zetten en met de twee Step Locks op de uitschuifbare achterzijde zorgt voor vergrendeling op de achterzijde. Dat kan overigens bij gewone containers maar optioneel ook met tunnelcontainers. De S.CF 45’ Euro weegt 5.600 kg.

Lichter
Wie het standaard-chassis wat te veel van het goede vindt, kan ook kiezen voor de S.CF 45’ Euro Light. Een lichtere versie dus, met een eigen gewicht van 4.250 kg en dus extra laadvermogen. Het heeft diagonale liggers in het frame. Dit chassis heeft grofweg dezelfde specificaties als het standaardchassis, maar het is alleen geschikt voor 40 en 45 voets containers. Wie 45 voet wil vervoeren kan aan de voorzijde het chassis mechanisch verlengen. Ook hier zien we de ferry-lashings en de drie Rotos-assen, waarvan de voorste weer liftbaar is. De assen hebben overigens een miljoen kilometer garantie. Ook de S.CF 45’ Euro Light heeft Multi Locks aan de voorzijde en Step Locks aan de achtezijde, die in dit geval niet uitschuifbaar is.

De derde variant is de S.CF 40’ LX, volgens Schmitz ontworpen voor het ‘rationele containertransport’. Dit chassis is geschikt voor een 20 voet container, twee 20 voeters of een 40 voet. Hier zit de verlenging van het chassis aan de achterzijde, met een pneumatisch te bedienen uitschuifgedeelte. Net als bij de andere varianten is de voorste as van het triplestel liftbaar en zijn bevestigingen voor ferryvervoer aanwezig. Aan de voorzijde zien we naar keuze weg te vouwen Twist Locks of PIN Locks. Het gewicht van de S.CF 40’ LX is 4.980 kg.

Turkije
Met de bloeiende economie zit Schmitz Cargobull weer volop kansen voor het S.CF chassis. Op jaarbasis is het marktvolume 9.000 tot 12.000 eenheden, schat Billich in. Schmitz zal op jaarbasis 1.000 eenheden van de S.CF produceren, of pardon: láten produceren, want dat doet Schmitz niet meer zelf. Daarvoor is een partner gezocht en gevonden in het Turkse Koluman Otomotiv Endüstri, gevestigd in Mersin. Waarom is de productie niet weer in Gotha geplaatst? Billich: “Dat was theoretisch mogelijk geweest, maar we wilden de productie van containerchassis alle aandacht geven die het verdient. Daarom is gekozen voor Turkijke als productielocatie. Dat is een hele stap, want in het 125-jarig bestaan van Schmitz heeft de productie altijd op eigen locaties plaatsgevonden.” Koluman is in Turkije een grote speler in de automotivemarkt. “Een hele grote speler. Een gerenommeerd bedrijf, dat onder meer Mercedes-Benz vertegenwoordigt. Het is een grote stap om voor het eerst in ons bestaan niet in Duitsland te produceren, maar we hebben er alle vertrouwen in.”

#comeback
#containers
#turkije

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, SCHMITZ CARGOBULL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer