Dramatische situatie bij trailerbouwers • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dramatische situatie bij trailerbouwers

De verkopen van getrokken materieel zijn de eerste drie maanden van dit jaar nog verder ingestort dan de truckverkopen. Diverse grote trailerbouwers nemen maatregelen. Schmitz denkt in 2009 niet meer dan 10.000 trailers ter verkopen.

schmitzDe verkopen van getrokken materieel zijn de eerste drie maanden van dit jaar nog verder ingestort dan de truckverkopen. Diverse grote trailerbouwers nemen  maatregelen. Schmitz denkt in 2009 niet meer dan 10.000 trailers ter verkopen. Schmitz Cargobull maakte vanochtend bekend dat er sinds begin deze week gesprekken plaatsvinden met de OR over kostenbesparingen. Bij Europa’s grootste trailerfabrikant zijn de eerste drie maanden van dit jaar vrijwel geen opdrachten binnen zijn gekomen. De nieuwe topman Schümer gaat ervan uit in 2009 hooguit 10.000 trailers te zullen verkopen. In 2008 waren dat er nog 66.000. Hij verwacht op korte termijn ook geen verbetering. Schümer voorspelt een forse herstructurering van zijn bedrijf om klaar te zijn voor de toekomst. Schmitz nam aal maatregelen zoals het beeindigen van jaarcontracten en het ontslaan van alle leerlingen. De nu te nemen maatregelen zullen echter verder gaan. Zo is op dit moment de productie in de vestigingen te Engeland en Litouwen geheel stilgelegd. De al in de vestigingen Gotha, Altenberge en Vreden doorgevoerde werktijdverkorting wordt ook ingevoerd in de fabrieken te Berlin, Toddin en Zaragoza. Op dit moment telt Schmitz nog 4000 werknemers. Schümer verwacht dat er nog zeker 500 banen zullen worden geschrapt. Men wil proberen dat te doen via vervroegde pensionering, afvloeiingsregelingen en vrijwillig vertrek. Directie en leidinggevenden hebben inmiddels salaris ingeleverd ten gunste van een bijstandsfonds voor werknemers die getroffen zijn door ontslagregelingen en arbeidstijdverkorting. Schümer zegt dat de financiële basis van Schmitz met een eigen vermogen van 63% solide is.
Humbaur
Ook andere Duitse trailerbouwers hebben het moeilijk. Het gerucht ging dat Humbaur de productie van het  Big One programma volledig zou hebben gestaakt. De fabriek ontkent dit met klem maar wil niet kwijt hoeveel trailers men in 2009 denkt te produceren. De eigen vestiging in de Benelux is onlangs opgeheven. De verkopen gebeuren nu direct vanuit de fabriek. 
Lamberet
Het Franse Lamberet is overgenomen door de Groupe Caravelle die al eigenaar is van Benalu, Marrell en het Britse Edbro. Caravelle moest aan de rechtbank die de surseance behandelde wel een goed sociaal plan indienen. Dat blijkt inmiddels te zijn gebeurd: In plaats van 424 ontslagen verdwijnen er nu 387 banen. Op dit moment werken bij Lamberet nog 680 man. Caravelle gaat tegelijk 17,5 miljoen euro in Lamberet investeren.
Verder wil men de synergie in ontwikkeling en verkoop met Benalu gaan benutten. Lamberet produceert op dit moment vier voertuigen per dag tegen vorig jaar gemiddeld twaalf. Caravelle streeft naar zeven per dag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer