Ga naar hoofdinhoud

Europese opleggermarkt is het kookpunt voorbij

De Europese markt voor opleggers heeft recentelijk moeilijke tijden doorgemaakt, vooral in 2023, als gevolg van een afname in de vraag naar transport. Het ‘hamsteren’ van trailers door bedrijven leidde tot uitstel van investeringen en langere levertijden. Experts van ING voorspellen geen snel herstel in de verkoop van opleggers, gezien de aanhoudende capaciteitsdruk.

Na een dieptepunt in 2021 herstelde de trailermarkt, voornamelijk dankzij sterke orderboeken. Hoewel trailerfabrikanten te maken kregen met onderdelentekorten, waren deze minder ernstig dan in de vrachtwagenproductie. De Europese trailermarkt groeide gestaag, met een geschatte vloot van ongeveer drie miljoen in 2022. Landen als Litouwen, Roemenië en Polen waren koplopers in de groei van hun trailervloten.

Echter, de kloof tussen het aantal trailers en de transportvraag nam toe omdat vlooteigenaren neigen naar het behoud van oudere trailers. Dit resulteerde in een stijging van de gemiddelde leeftijd van de vloot. Verschillende redenen dragen bij aan dit fenomeen, waaronder de volatiliteit en mindere voorspelbaarheid van de transportmarkt, waardoor vlooteigenaren geneigd zijn oudere trailers te behouden voor flexibiliteit.

Opslag

Opleggers worden nu niet alleen gebruikt voor transport, maar ook als opslagmiddel, vooral in dockomgevingen. Renovatie van trailers is populair geworden, waardoor de levensduur met 5-6 jaar kan worden verlengd. Grote fleetowners investeerden in de vernieuwing en uitbreiding van hun vloten, zelfs te midden van marktuitdagingen.

Efficiëntieverbeteringen in de transportsector bleken moeilijk te realiseren, ondanks digitalisering en platformplanning. Regelgeving en klantenvoorkeuren beperkten de stijging van de efficiëntie. De recente normalisering van de consumentenvraag naar goederen, economische uitdagingen en stijgende rentetarieven beïnvloedden het bedrijfsklimaat, wat resulteerde in een daling van de vraag naar nieuwe trailers in 2023.

Registratie

De levenscycli van trailers kunnen flexibel worden aangepast, en voor 2023 wordt verwacht dat de registratie met meer dan 11 procent zal dalen. De impact van regelgeving en de vooruitzichten van een trage economische groei suggereren een voortdurende krimp in 2024, zij het minder prominent. Een mogelijk herstel kan plaatsvinden in 2025 met een economische groeiversnelling.

Grote fleetowners bleven investeren in vernieuwing, ondanks tegenwind op de markt. Trailerfabrikanten verminderden hun productiecapaciteit en ervoeren prijsdruk. Gemiddelde prijzen van nieuwe trailers stegen met minstens 25 procent, maar deze zullen naar verwachting matigen in 2024. Grondstofprijzen zijn niet meer extreem hoog, wat geleidelijk een prijsdaling kan veroorzaken.

trucks trailers

Box

Een verschuiving in trailerregistraties is merkbaar van traditionele schuifzeilopleggers naar boxopleggers, deels vanwege veiligheidsredenen en de impact van e-commerce. De focus op CO2-reductie heeft geleid tot verplichte doelstellingen voor een 15 procent reductie in CO2-uitstoot voor trailers tegen 2030. Elektrische technologieën, zoals hybride en volledig elektrische koeltrailers, kunnen bijdragen aan deze doelstelling.

Ondanks uitdagingen in de markt, is er potentieel voor vernieuwing en aanpassing in de Europese opleggermarkt, aangedreven door technologische ontwikkelingen en een groeiende focus op duurzaamheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer