Foto's: Van Eck zet eigen LZV op de weg • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Van Eck zet eigen LZV op de weg

Vorig jaar presenteerde trailerbouwer Van Eck zijn Urban ECKO CO2mbi, een LZV-concept dat gericht is op distributievervoer. Het concept is nu vervolmaakt en staat klaar om de weg op te gaan. Zeeman rijdt er als eerste mee.

Urban ecko co2mbi van eck 

De Urban ECKO CO2mbi is dan wel niet helemaal nieuw, het is wel even goed om het geheugen op te frissen over deze LZV. De Urban ECKO CO2mbi is een LZV combinatie zónder dolly. Er wordt gereden met een combinatie van slechts twee voertuigen, de voorste trailer voorziet de achterste trailer namelijk van een oplegpunt; een pneumatische koppelschotel. Het voorste voertuig beschikt over twee chassis’. Een vast chassis, waarop een klantspecifieke opbouw gemonteerd wordt, met daarin een ‘schuifchassis’, ook wel schuifbaar assenstel genoemd. Op dit chassisdeel is namelijk het assenstel gemonteerd, maar ook een deel van de besturing, de klep, koppelschotel en het merendeel van de overige technische componenten. Op deze wijze kan er eenvoudig gereden worden met een tweetal city-opleggers en wordt risico op diefstal van de dolly uitgesloten. Uitgeschoven verschijnt de zojuist genoemde koppelschotel aan de bovenzijde en rijdt men eenvoudig als LZV-combinatie, ingeschoven schuiven de assen en schotel onder de opbouw, wordt het voertuig kort en wendbaar én wordt het mogelijk met behulp van de laadklep op locatie in de stad te lossen. Dit concept leent zich dan ook uitstekend voor distributievervoer.

Drie varianten
Er kan standaard gekozen worden uit een drietal configuraties. De lengte van het voorste voertuig i.c.m. met het trekkend voertuig is leidend voor hetgeen hieraan gekoppeld kan worden om binnen de wettelijk maximale lengte van 25,25 m te blijven. Bij de eerste variant mag er, bij een lengte van het voorste voertuig van 8,235 m, een voertuig met een lengte van 13,6 m gekoppeld worden. Het voorste voertuig beschikt dan over twee hydraulisch gestuurde assen. De trailer van 13,6 m mag dan uitgevoerd worden als starre drie-asser.  Er kan dan 13,5 ton mee aan belading in de voorste oplegger, qua volume  is er plaats voor 20 pallets. In de achterste gaan 33 pallets mee.  Bij de tweede variant is de eerste trailer 9,5 m lang, het tweede voertuig 11,850 m. Ook in dit geval wordt het voorste voertuig uitgerust als twee-asser, echter is de eerste as een (optioneel hefbare) starre as en wordt de tweede as hydraulisch gestuurd. Het maximaal te beladen gewicht in het voorste voertuig bedraagt 14,5 ton. In de eerste oplegger kunnen 23 pallets mee, in de tweede 29. De derde en laatste standaardconfiguratie is er één met twee cityopleggers van 10,650 m. Hier wordt gebruik gemaakt van drie assen op het schuifchassis. Een starre vooras, een fuseegestuurde naloopas en de laatste as uitgevoerd als zijnde hydraulisch gestuurd. Maximale belading bedraagt 16 ton. In beide opleggers kunnen 26 pallets geplaatst worden. Voor de City-City variant is het ook mogelijk voor een twee-asser te kiezen met slechts een starre- en naloopas.  Alle configuraties kunnen uitgevoerd worden met  een achtersluitende laadklep, ontwikkeld door Van Eck. Deze klep wordt, indien er gereden wordt als LZV, opgeborgen als vouwklep. Een portaallift is optioneel leverbaar. Het stuursysteem dat op het schuifbare assenstel wordt toegepast is de HF-E LP van Tridec, de koppelschotel komt van Jost, de fusee assen zijn van Mercedes-Benz.  Het rollen en glijden van het schuifchassis gaat met behulp van vier looprollen en een viertal glijblokken.  De looprollen zijn volgens Van Eck onderhoudsvrij. Aan het gemak van de chauffeur bij aan- en afkoppelen is trouwens ook gedacht. Het aan- en afkoppelen van het tweede voertuig gaat snel en eenvoudig. Er is een draaibare licht-luchtsteun aangebracht. De bediening van de schotel en de vergrendeling van het schuifstuk  wordt standaard geplaatst op het kopschot, direct achter de cabine of zelfs (optioneel) vanuit de cabine.  De zij-afscherming klapt automatisch op en is gemakkelijk te verschuiven. Alles is erop gericht dat de chauffeur zo weinig mogelijk tijd kwijt is en ook nog eens zo schoon mogelijk blijft.
Zeeman gaat als eerste met de Urban ECKO CO2mbi rijden, en doet dat de eerste tijd op pilotbasis. Eind dit jaar gaat ook logistiek dienstverlener Van Uden met de Urban ECKO CO2mbi  rijden.
Continuïteit
“De crisis is in 2009 ook niet aan Van Eck voorbijgegaan. Gelukkig is Van Eck altijd blijven innoveren. Ook nu nog, in 2010. Dankzij onze speciaaloplossingen kan Van Eck nu weer vooruit kijken.  Wij blijven staan voor continuïteit”, aldus Hans van Eck. Die innovatie gaat ook door met LZV’s. Lambweston en Visbeen vroegen  Van Eck een LZV te ontwikkelen die aan de volgende eisen moest voldoen: 53 europallets, volautomatisch laden en lossen in beperkte tijd, laadvolume 38,5 ton, binnen de wettelijke maten, maximaal 60 ton brutogewicht, jaarkilometrage in NL 385.000 kilometer.  Van Eck zette bij de ontwikkeling van dit voertuig in op een laag eigen gewicht en produceerde een LZV van 21,5 ton. Er werd maar liefst 3.820 kilo bespaard op eigen gewicht.  In samenwerking met TU en het ontwerpbureau van Airbus werd een  lichte en sterke constructie ontwikkeld.
Double Deck
Op de afgelopen IAA vond Van Eck het perfecte podium om een tweetal nieuwe varianten van haar Double Deck Trailers te laten zien. Voor de Belgische supermarktketen Delhaize werd een Eckstreme Double Deck Trailer voor winkeldistributie gebouwd. Hierin kunnen 89 rolcontainers worden geladen. De trailer is voorzien van een Van Eck binnenlift met vlakke vloer voor hoge hygiëne.          Voor Heiploeg werd een Eckstreme Double Deck Trailer for Fish Cargo gebouwd met een gerobotiseerde palletbelading in het onderdek. Er is ruimte voor 82 europallets en de trailer is gebouwd met een hoge hygiënische afwerking.

Vast en vloeibaar
De indrukwekkendste innovatie was een ‘Ecksclusive for liquid and palletised cargo trailer’ die voor kaarsenproducent Bolsius werd gebouwd en die zowel vloeibare lading als pallets kan vervoeren. Kaarsenproducent Bolsius legde bij Van Eck de vraag neer een voertuig te ontwikkelen waarbij er een zo hoog mogelijke beladingsgraad behaald kan worden en waarbij retourvrachten optimaal ingezet kunnen  worden. Gezocht werd naar een duurzame en kostenefficiënte transportoplossing, waarbij op de heenweg vloeibare producten en vaste producten getransporteerd kunnen worden en op terugweg vaste producten. Van Eck ontwikkelde samen met Bolsius een multifunctionele trailer waarmee op de heenweg 22,5 ton paraffine in vloeibare vorm met een temperatuur van 80°C getransporteerd kan worden en 33 pallets met verpakkingsmateriaal. Op de terugweg kunnen 33 pallets met eindproducten getransporteerd worden. Hiermee behaalt Bolsius een optimale beladingsgraad en bespaart zij de inzet van één volledig voertuig. Dit komt ten goede van het milieu en was tevens een zeer belangrijk uitgangspunt van Bolsius.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer