Ga naar hoofdinhoud

Grote fusie in Italiaanse trailerindustrie

Afgelopen vrijdag maakten de Italiaanse trailerfabrikanten Acerbi-Viberti en Merker bekend te gaan fuseren tot Compagnia Italiana Rimorchi. CEO wordt Claudio Acerbi.

MerkerAandeelhouders in het nieuwe bedrijf Compagnia Italiana Rimorchi zijn de Margitelli Group (eigenaar van Merker en Cardi) voor 60%, Acerbi-Viberti met 20% en de Italiaanse staalleverancier CLN met eveneens 20%. CLN is voor een deel eigendom van ArcelorMittal en van de familie Magnetto. Margaritelli is een bedrijf dat verder ondermeer actief is in parket, wegenbouw en spoorwegbouw.

Europese speler

Doel van de fusie is om door schaalvergroting, gezamenlijk research, bundeling van de inkoop en standaardisatie kostenvoordelen te behalen en uiteindelijk een Europese speler te worden.  In totaal produceerden de fusiepartners afgelopen jaar bijna 1700 eenheden verdeeld over Merker (584), Cardi (441) en Acerbi-Viberti (648). Dit laatste bedrijf claimt een kwart van de Italiaanse trailermarkt te hebben. In normale jaren produceert men rond de 4000 eenheden. Merker, in 1998 ontstaan met geld van de maffia en enkele grote Mercedes dealers, is met een capaciteit van 52.000 eenheden een van ’s werelds grootste trailerfabrieken. Het bedrijf ging echter begin jaren 2000 failliet, de directie belandde in de cel en de grote capaciteit werd daardoor -tot vreugde van de overige producenten- nooit benut.

Drie locaties

De nieuwe combinatie heeft drie productielocaties. In Tocco da Casauria (Pescara, het oude Merker, zie foto onder), Nichelino bij Turijn en in Verona.  Daarnaast gaat Acerbi-Viberti door met de productie van van aluminium kippers en -tankers in haar vestiging te Castelnuovo Scrivia (Alessandria). Het nieuwe bedrijf streeft naar een marktaandeel van 25 % in Italië, in verkochte aantallen komt dat neer op 4000 stuks. Op dit moment staat de trailerverkoop echter ook in Italië op een laag pitje. In 2009 werden door alle merken samen 8385 trailers verkocht tegen 17453 in 2008.  Daarnaast wil de nieuwe combinatie dit jaar ongeveer 1000 eenheden exporteren. Uiteindelijk streeft men ernaar dat de export rond 30% van het totaal volume uitmaakt. Ter vergelijking nog als het gaat om schaalgrootte: de top drie van de Europese trailerbouwers, Schmitz, Krone en Kögel, zaten in de goede jaren op productievolumes van tussen de 18.000 (Kögel) en 66.700 (Schmitz) eenheden.  

Merker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer