Kögel pakt uit op Bauma met nieuwe kipper en plateau-oplegger • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kögel pakt uit op Bauma met nieuwe kipper en plateau-oplegger

Kögel is present op de Bauma 2022 met een nieuwe kipper en een plateau-oplegger. Daarmee laat Kögel zien helemaal in te spelen op de behoeften in de bouwlogistiek.

De kipper is er in sterk vernieuwde uitvoering, waarbij aan vaak geuite wensen van de klanten tegemoet is gekomen. Dat is tijdens de beurs te zien bij twee tentoongestelde objecten: een temperatuurgeïsoleerde trog voor asfaltering en een ronde trog volledig van staal voor het transport van stortgoed.

 De vernieuwde uitvoeringen van de Kögel kipwagen zijn op basis van aanvullende technische kenmerken geschikt voor een nog breder toepassingsgebied als voorheen. Bovendien lag de nadruk bij de omvangrijke optimalisering van opbouw en chassis op een nog langere levensduur, nog meer gebruiksgemak en een nogmaals verbeterd veiligheidsniveau – in lijn met het ondernemingsmotto ‘Economy meets Ecology’.

Kögel biedt de kipwagen aan met twee of drie assen en met een chassis van staal. Daarnaast hebben de klanten de keuze uit verschillende trogconstructies. Voor het transport van stortgoed biedt Kögel een trog volledig van staal en een trog met geoptimaliseerd gewicht die van staal en aluminium is. Maar het is de intelligente bouttechniek van Kögel die de geslaagde materiaalcombinatie mogelijk maakt van stalen bodem met hoge weerstand en lichte zijdelingse panelen van aluminium. Om te voorkomen dat bij de uitvoeringen met niet-geïsoleerde trog vuil aan de boutverbinding gaat kleven, biedt Kögel voor de nieuwe voertuiggeneratie vuilafweer aan. Hiermee wordt niet alleen de reiniging van de buitenkant van de trog veel eenvoudiger, maar wordt de trailer ook veranderd in een futuristisch designobject dat een aantrekkelijke mogelijkheid biedt om reclame voor het bedrijf te maken. Dat wordt mogelijk gemaakt door de KTL-veredeling die buitengewoon effectief is tegen corrosie, maar ook door het chassis en de trog die in de seriestandaard in de kleuren van de klant kunnen worden gelakt.

Alle Kögel kipwagens profiteren van de geoptimaliseerde achterklep. Deze bestaat vanaf nu uit vier millimeter dik, uiterst stevig HB450-staal, dat ook onder de hoogste belasting niet indeukt en zijn enorme robuustheid behoudt. De in serie inklapbare onderrijbeveiliging met zijn vuilafstotende profiel beschikt vanaf nu over extra aanslagbuffers, zodat de onderrijbeveiliging perfect op het rubber ligt.

Bovendien heeft Kögel nog talrijke maatregelen genomen om het comfort en de arbeidsveiligheid te verbeteren. Onder andere kan de aansluitconsole aan het kopschot van de kipwagen zo ver naar voor dat de bestuurder niet meer onder het standvlak moet kruipen om de toevoerleidingen te koppelen. Hij kan ze nu gemakkelijk bereiken vanaf het standvlak van de trekker. Het rolzeil bevat een centrale sluiting en wordt vanaf het standvlak bediend dat uiterst veilig en gemakkelijk kan worden bereikt via de standaard uitklapladder.

Het lichtpakket zorgt bij het werken en rangeren voor een perfecte verlichting. Daarnaast verlichten twee optionele achteruitrijlichten alsook twee optionele led-werklampen het gebied achter resp. naast het voertuig.

De Kögel kipwagen met temperatuurgeïsoleerde asfalttrog beschikt over nog meer verbeteringen, die speciaal zijn ontwikkeld voor toepassingen bij wegenbouw. Met behulp van de nieuwe asfaltstrijker met externe en flexibele bediening kan de hoeveelheid asfalt zo precies worden gedoseerd dat ook het asfalteren in uiterst kleine hoeveelheden gemakkelijk mogelijk is. Omdat de geleidingen van de strijker niet met het asfalt in aanraking komen, is weinig onderhoud nodig. Een extra beschermplaat beschermt het mengsel tegen opspattend water, terwijl het elektrische schuifdak door snel en efficiënt te sluiten voorkomt dat het afkoelt.

Het freesgoedzeil aan de achterkant verhindert dat het stortgoed, dat van de transportband van de freesmachine kan vallen, de achterklep beschadigt. De afdekking kan op een gemakkelijke manier worden bediend vanaf de bodem en kan met een enkele handbeweging worden gefixeerd of gelost.

Daarbovenop komt een groot aantal kleinere verbeteringen die grote voordelen hebben in de dagelijkse praktijk. Zo zijn de achterlichten nu standaard zo hoog gemonteerd dat ze perfect passen voor de nieuwe asfaltbereidingsmodellen en in de meeste kiepsituaties. De opgeklapte onderrijbeveiliging, die tegen een meerprijs ook met pneumatische bediening mogelijk is, beschermt de achterlichten effectief tegen beschadiging. Voor een veilig transport bevindt zich aan de steunpoot een houder voor de spuit voor de scheidingsvloeistof. Andere hulpmiddelen kunnen in de grote gereedschapskist worden bewaard.

De Kögel kipwagenmodellen zijn sowieso een groot voordeel tegenover de concurrentie. Wie echter nog meer wil, kan het eigen gewicht met behulp van aanbouwdelen uit aluminium zoals steunen, luchtvaten en velgen nog verder naar beneden brengen. Zelf bij het stationaire draaien heeft deze investering een gunstig effect door een efficiënter brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Ook de lift aan de eerste as heeft bij stationair bedrijf een positieve invloed op het verbruik en dient bij beladen voertuig bovendien als wegrijhulp op moeilijk terrein.

De Kögel Multi is de veelzijdig inzetbare opbouwvariant van de plateau-opleggerserie voor het transport van bouwmaterialen en voor alle weersbestendige ladingen. Dankzij de afneembare opbouwcomponenten is de Multi bovendien geschikt voor het transport van goederen met overbreedte en -lengte. Op de Bauma demonstreert Kögel het prestatievermogen van de serie.

De Kögel Multi is helemaal in lijn met het motto van Kögel door zijn universele inzetbaarheid op en rond de bouwplaats, in de logistiek van bouwmaterialen en nog veel meer. Door deze veelzijdigheid kan de vloot steeds optimaal worden ingezet, waardoor de rendabiliteit stijgt. Tegelijkertijd vermijdt de uitvoerig uitgeruste plateau-oplegger door zijn veelzijdige inzetbaarheid dat zonder vracht wordt gereden en zorgt zo voor een hoge duurzaamheid in de bouwplaatslogistiek. De Multi is slechts een van meerdere opbouwvarianten. Binnen de serie platform-opleggers kan onder meer worden gekozen voor mega-uitvoeringen, varianten met coil-kuip en het chassis van de lichtgewicht-trailer Lightplus.

Alle klanten kunnen zich tijdens de Bauma zelf een beeld maken van de variatiemogelijkheden en de efficiëntie van de serie. De tentoongestelde drieassige Kögel Multi met koppelschotelhoogte van 1.100 tot 1.160 millimeter beschikt over het versterkte chassis van de NOVUM-generatie en een opbouw uit een 2.000 millimeter hoge stalen kopschot, vijf paar opklap- en afneembare zijborden alsook een deur met twee vleugels aan de achterkant. Optioneel kan een opbergkist worden gemonteerd voor het opbergen van de tien zijborden, de achterklep en alle scharnierende rongen. Door deze configuratie kunnen ook vrachtgoederen met overbreedte en overlengte, zoals grote betonnen elementen, bekistingen, lang staal, en roostermatten worden getransporteerd. Opdat de zijborden bij het in- en uitladen geen krassen oplopen, is de plaatsingsinrichting in de opbergkist voorzien van een beschermende bekleding. Ook andere hulpmiddelen kunnen in de grote gereedschapskist veilig worden bewaard.

Acht ronghouderlijsten en acht insteekrongen zorgen in combinatie met de eveneens opklapbaar uitgevoerde zij- en achterrongen voor een vormgesloten ladingzekering die optimaal is aangepast aan de betreffende vrachtgoederen. Daarvoor beschikt de Multi over een ladingzekeringscertificaat conform DIN EN 12642 XL en optioneel over een certificaat voor het transport van wapeningsmatten. Daarbij komen nog talrijke mogelijkheden voor sluitkrachtladingzekering, bijvoorbeeld met spanriemen zoals het VarioFix buitenframe van Kögel met 24 paar 5-tons sjorringen.

De Multi kan optioneel ook met twist-locks worden uitgerust, zodat op het plateau ook een of twee bouwcontainers van 20 ofwel één bouwcontainer van 40 voet kunnen worden getransporteerd.

Voertuigen van Kögel hebben altijd een excellente verhouding van eigen gewicht en nuttig laadvermogen. Dat geldt ook voor de Multi-serie. Zo is de drieassige Multi met basisuitrusting al verkrijgbaar vanaf ongeveer 5.500 kilogram eigen gewicht. Het theoretisch mogelijke ladingsgewicht ligt daardoor rond 30.500 kilogram. Wie nog meer nuttig laadvermogen nodig heeft, kiest voor het chassis van de lichtgewicht-trailer Lightplus, die 600 kilogram meer ladingsgewicht biedt.

Toch zijn opleggers van Kögel dankzij de stevige lichtgewichtconstructie enorm robuust en duurzaam. De Multi is getest op een bodembelastbaarheid van 7.200 kilogram.

Klanten kunnen de Multi en alle andere plateau-opleggers van Kögel met behulp van een groot aantal uitrustingskenmerken individueel aan hun gebruiksdoel aanpassen. Dat begint bij het chassis en gaat door tot de opbouw. Hier kan worden gekozen voor kopschotten tot 2.600 millimeter hoog van staal of aluminium. Het aanbod aan zijborden omvat 600, 800 of 1.000 millimeter hoge aluminiumversies. Als alternatief voor de deur met twee vleugels kan voor het achterportaal ook voor uitklapbare achterwanden worden gekozen. Daarnaast kan de Multi worden geconfigureerd met 4 of 5 paar zijborden. Bovendien zijn de platformvoertuigen met twee en drie assen, aslift en zelfsturende as en een houder voor vorkheftrucks verkrijgbaar.

Alle trailers van Kögel zijn standaard uitgerust met de Kögel Telematics Hardware. In combinatie met een contract houdt de voertuigbeheerder in realtime en vanaf afstand het overzicht over de toestand en de locatie van het voertuig. Via het optionele Smartboard kunnen belangrijke gegevens zoals de asdruk en nuttig laadvermogen, of de slijtage van de remvoeringen rechtstreeks aan het voertuig worden geanalyseerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer