Kögel van start met nieuwe generatie Novum • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kögel van start met nieuwe generatie Novum

De Kögel Cargo Coil en Cargo Coil Rail hebben als eerste varianten in het Kögel assortiment schuifzeilopleggers de overgang naar de Novum generatie gemaakt en zijn per direct te bestellen. De opleggers voor het transport van coils en bandstaal hebben nu ook het geoptimaliseerde buitenframeprofiel en de verbeterde opbouw die de trailers van de Novum generatie kenmerkt. De nieuwe Cargo Coil opleggers hebben bovendien een tot wel 150 kilogram lager eigen gewicht dan de vorige generatie. In de basisuitrusting heeft de Cargo Coil nu een eigen gewicht vanaf circa 6.650 kilogram en de Cargo Coil Rail een eigen gewicht vanaf circa 6.900 kilogram. De nieuwe 435 millimeter hoge chassisbalk zorgt in vergelijking met de oude generatie niet alleen voor meer nuttig laadvermogen maar ook voor een voordeel op het gebied van totale hoogte bij gelijke opbouwhoogte. Beide opleggers scoren ook met een zeer hoge individuele specificeerbaarheid.

De Cargo Coil en Cargo Coil Rail van de Novum generatie beschikken over een stabiel, torsiebestendig gelast chassis met doorgestoken dwarsdragers voor een hoog nuttig laadvermogen en hoge puntlast. In de standaard 7.200 millimeter lange coilgoot kunnen coils en bandstaal met een diameter van 900 tot 2.100 millimeter en een maximale last van 30 ton gelijkmatig verdeeld over anderhalve meter worden getransporteerd. Voor ladingzekering bevinden zich standaard twee paar rongpotten in de coilgoot, een paar rongpotten aan het begin van de goot vooraan en een paar op een afstand van circa 2.050 millimeter voor insteekrongen. Optioneel zijn vijf of acht paar rongpotten in de coilgoot verkrijgbaar. Verder kunnen acht paar rongpotten in het buitenframe worden geselecteerd. Als  extra kopschot zijn bovendien optioneel twee of vier stuks rongpotten mogelijk. Een nieuwe, smallere maar sterkere afsluitplaat aan de achterkant evenals de nieuwe lucht- en lichtconsole op het kopschot zorgen voor meer stabiliteit omdat de krachten via de langsdrager naar het chassis worden geleid. Door het nieuwe buitenframeprofiel wordt de bereikbaarheid van de Vario-Fix sjorpunten sterk verhoogd. Daarmee is het vastsjorren van de lading in de Vario-Fix kantbalk bij gesloten zeilen mogelijk evenals bij de optioneel beschikbare zijborden. Bij spanbanden met beugelhaken moeten de zijborden voor het aanbrengen geopend zijn. Bij spanbanden met vlakke haken is het aanbrengen met gesloten zijborden ook mogelijk. De standaard geleverde 13 paar sjorogen zijn voor gemakkelijkere hantering voorzien van grepen aan de zijkant en hebben een trekkracht van 2.500 kilogram resp. 4.000 kilogram. De in het chassis geïntegreerde grijperkanten, een bescherming van de grijperkanten met dekzeil van aramideweefsel en speciale assen in Rail uitvoering zorgen ervoor dat de Cargo Coil Rail per spoor verlaadbaar is. Daarbij is de oplegger ontworpen voor de flexibele verlading op de meest gebruikelijke “Taschenwagen” van de Duitse Spoorwegen.

Het kopschot, inclusief de volumerongen voor, de hoekrongen achter en de portaaldeur achter, zijn uit aluminium vervaardigd in de basisuitvoering bij de Cargo Coil en bij de Cargo Coil Rail. Als gevolg van de uniformiteit van de hoekrongen met en zonder hefdak ontstaan een aantal voordelen. Met name in combinatie met het optioneel verkrijgbare hefdak is er sprake van gewichtsbesparing. Bovendien kunnen bij het laden aan de zijkant de pallets gemakkelijker gepositioneerd worden. Daarnaast hebben ook deze voertuigen van de Novum generatie exact dezelfde afmeting tussen de zijrongen. Planken met verschillende afmetingen behoren daarmee tot het verleden. De plankendragers kunnen via aangebrachte gaten in de hoekrongen en in het latdepot variabel worden geplaatst. Natuurlijk beschikken ook de Cargo Coil en Cargo Coil Rail over het ladingzekeringscertificaat DIN EN 12642 Code XL. Dankzij het modulaire systeem kan de van Kögel FlexiUse bekende variabele opbouw ook bij de Cargo Coil en Cargo Coil Rail van de Novum generatie worden gerealiseerd. De opbouw heeft acht verstelmogelijkheden van elk 25 millimeter vooraan en vier van elk 50 millimeter achteraan, zodat de opbouwhoogten vooraan en achteraan 200 millimeter onafhankelijk van elkaar kunnen worden versteld. Dit maakt dagelijks goederentransport mogelijk met een inwendige hoogte vanaf 2.700 tot 2.900 millimeter of vanaf 2.750 tot 2.950 millimeter voor en achter.

Bij de Kögel Cargo Coil zijn standaard de spoorstabiele en betrouwbare Kögel Trailer assen – KTA gemonteerd. De unieke “dubbele vering” van de KTA uit een zacht schokdempend materiaal en  veerarm uit verenstaal verbeteren niet alleen de rijeigenschappen van de oplegger maar zorgen ook voor verminderde slijtage.

Optioneel zijn de Cargo Coil en Cargo Coil Rail leverbaar met het Kögel ladingzekeringssysteem Coilfix. Het Coilfix systeem bestaat uit een spanbalk, vier  insteekrongen met haken voor zware lasten en opnamen voor afstandsbuizen, twee afstandsbuizen en ook telkens drie aanslagkabels en spanbanden voor diagonaal afspannen. Dit garandeert een  vormvaste ladingzekering. Het vlak aansluiten van de spanbalk en de steekrongen voorkomt beschadigingen van de coils en het bandstaal.

Voor de Kögel Cargo Coil en de Kögel Cargo Coil Rail van de Novum generatie zijn vanzelfsprekend verdere veelzijdige individuele uitrustingsmogelijkheden verkrijgbaar. Hiertoe behoren bijvoorbeeld verschillende ladingzekeringspakketten, RoRo-uitrustingen, zijborden, dubbele spoorcodificering en nog veel meer.

Bij de Kögel Cargo Coil en Cargo Coil Rail is het volledige voertuigchassis duurzaam tegen corrosie beschermd dankzij de Nano-Ceramic-technologie en de KTL-coating met daarbovenop UV-lakwerk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer