Ga naar hoofdinhoud

Krone koelt modulair met Celsineo

Celsineo is de naam van een nieuwe koelunit die Krone en Liebherr gezamenlijk ontwikkeld hebben. Een eigenzinnig concept met drie onafhankelijke koelunits die worden aangestuurd door één dieselmotor. TTM.nl maakte de presentatie van nabij mee. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_58]

“Ik zie dat transportondernemers al langer de neiging hebben om een kant en klare koeltrailer te vragen. Niet de banden hiervandaan, de assen daarvandaan en dan ook nog eens een aparte koelmotor. Nee, ze willen één product, kant en klaar. Dat kunnen we ze bij Krone nu bieden nu we ook onze eigen koelmotor hebben: de Celsineo”, verklaarde Krone CEO Bernard Krone aan TTM.nl.

Voor de ontwikkeling klopte Krone aan bij Liebherr, een bedrijf dat in Nederland vooral een beeld oproept van zwoegende graafmachines, maar dat eveneens groot en ervaren is in koeling en  klimaatregeling. De partners werkten bijna vijf jaar aan een koelsysteem, zo vertelden CEO’s Bernard Krone en Philipp Liebherr bij de presentatie. De ontwikkeling van een eigen koelmotor past zoals gezegd helemaal in de trend die opleggerfabrikanten volgen om steeds meer componenten aan de oplegger zelf te leveren.

Geen uitval meer
Krone en Liebherr hebben voor de ontwikkeling van de Celsineo echter een ander doel voor ogen gehad. Voor vervoerders is er niets zo vervelend als een koelmotor die uitvalt. Daardoor wordt de koelketen onderbroken en gaat lading mogelijk verloren. Dat is kostbaar. Dat hoorden we steeds weer van vervoerders en daarom zijn we op zoek gegaan naar een concept dat die uitval kan voorkomen”, legt Uwe Sasse, chef ontwikkeling bij Krone, uit. Daarvoor moest het concept van de traditionele koelmotor helemaal anders, vonden de partners. Het moest echt een revolutie worden in het gekoeld transport.

Revolutie
Die revolutie en oplossing heet Celsineo. De naam is een samentrekking van Celsius en het Latijnse woord voor nieuw: neo. Het product is een nieuw koelsysteem voor koelopleggers. Kenmerkend is dat Celsineo bestaat uit één dieselmotor met niet één koelmodule, maar drie. Deze koelmodules hebben een eigen koelcircuit, inclusief koelmiddel. Daarvoor gebruiken de partners R452A. De units kunnen gezamenlijk opereren, maar ook apart. Ze kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. Dat betekent dat er een brede waaier aan koel- en vriesopties is. Zo is het mogelijk dat twee modules koelen, en dat er eentje ontdooit. Met een goede bediening betekent dat dat temperatuurpieken tijdens ontdooien te minimaliseren zijn. Het biedt, en dat heeft Krone dan wel goed als het gaat over ‘revolutionair’, echt heel veel mogelijkheden. Dat gebeurt overigens allemaal wel volgens het single-temp concept. Dat lijkt allemaal wat beperkt, maar Uwe Sasse legde op de bühne uit wat daar al allemaal mee kan. “Er zijn drie modules, die onafhankelijk van elkaar kunnen werken en ook worden ingesteld. Eentje kan bijvoorbeeld worden ingesteld voor bloemen, een andere wat kouder voor koelverse producten en de derde voor gaat vriezen voor diepvriesproducten. Dat is dus in wezen toch een beetje multitemp, maar dan met een single-temp unit.”

Refurbished
De koelmodules bij Celsineo zijn door Liebherr ontworpen voor plug & play. Dus: een module kan onafhankelijk van de andere twee opereren (of zelfs uitstaan), hij kan ook in zijn eentje vervangen worden voor onderhoud, of als hij defect is. Bij een defect betekent dat: rij naar een Krone servicepunt, til de defecte module eruit, zet er een nieuwe in en gaan met die banaan (dan wel ander gekoeld goed dat in de trailer ligt.). Zo simpel is het, en dat betekent dat stilstand als gevolg van onderhoud of reparatie minimaal is. Het is wel zo dat Liebherr, als fabricerende partij, de modules in beheer houdt, en dat defecte modules daar ook gerepareerd worden. Dan moet het dus zo zijn dat Krone servicecenters altijd een voorraadje Celsineo-modules op voorraad moeten hebben. En als we dan toch bezig zijn: hoe zit het met die fleetowners die zelf onderhoud doen aan trailers? Die kunnen best zo’n module verwisselen toch? Krone zegt dat monteurs geen speciale opleiding nodig hebben voor onderhoud aan de Celsineo.  Al denkend zagen wij al snel een tussenhandel van ‘refurbished’ Celsineo-modules ontstaan. Best goed mogelijk, want Krone verzekerde ons al dat het Celsineo-concept zeker niet alleen is voorbehouden aan Krone-klanten en zelfs niet alleen voor Krone trailers. Leveringen aan concurrenten is dus ook mogelijk, en dus is het idee van ‘Krones eigen koelmotor’ maar één loot aan de stam.

Maar zover is het nog lang niet. De Celsineo koelunits zijn vanaf nu te bestellen. Na de presentatie kunnen we buiten de Celsineo aan het werk zien. En horen, want de dieselmotor maakt net zo veel lawaai als op een reguliere koelmachine. Het feit dat-ie geen uitlaatgasnabehandeling nodig heeft verandert daar niets aan. Da’s toch wel jammer voor zo’n beoogd ‘revolutionair concept’ als dit. Elektrische aandrijving was best een idee geweest. “Natuurlijk, dat klopt”, zegt Uwe Sasse ons. “Maar om daar mee te beginnen bij een nieuw product was een te dure optie geweest. In de toekomst zullen we dat serieus overwegen. Net als een multitempversie van de Celsineo zeker in de pijplijn zit. De toekomst gaat nog veel brengen. We staan met Celsineo nog maar aan het begin van de revolutie die het is.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, KRONE

#revolutie
#modules
#howcool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer