Ga naar hoofdinhoud

Krone maakt achterzijde opleggers veiliger

Als een personenauto achter op een truck of oplegger rijdt, is de afloop in zestig procent van de gevallen dodelijk. De kille cijfers van een Duits onderzoek hebben geleid tot een nieuwe EU-richtlijn, waar alle bedrijfsautofabrikanten vanaf 1 september 2021 aan moeten voldoen. Trailerfabrikant Krone introduceert nu nieuwe beveiliging van de achterzijde van haar opleggers.

Doel van het redesign van de achterzijde van de opleggers was om de fatale afloop van ongevallen met personenauto’s met 78 procent te verminderen en zware verwondingen met 49 procent te verminderen.

Richtlijn N/ECE-R 58 ÄS 03 vereist een tot twee keer grotere krachtabsorptie, langere hefarmen en een vermindering van de maximale afstand tot het wegdek van 550 mm tot 450 mm. Om aan de vereisten te voldoen, hebben de Krone-ontwikkelaars niet alleen fijnkorrelige staalsoorten met een hoge sterkte en een grotere materiaaldikte gebruikt, maar hebben ze ook het hele assortiment aan beschermingsinrichtingen tegen klemrijden volledig opnieuw ontworpen.

Het modulaire systeem voor de series Profi Liner, Mega Liner, Cool Liner en Dry Liner en voor de Load Carrier trailers is gebaseerd op bout- in plaats van lasverbindingen – wat voordelen voor de wagenparkbeheerder oplevert:

het volledige herontwerp van de achterkant, het gebruik van materialen van hogere kwaliteit en de gewijzigde systeemophanging zorgen voor aanzienlijk meer veiligheid in het verkeer;

de nieuwe constructie is sterker en duurzamer dankzij de hogere materiaalkwaliteit. Bovendien is de nieuwe onderrijbeveiliging gegalvaniseerd, extra kathodisch gedompeld gelakt (KTL) en ten slotte gepoedercoat, waardoor een maximale bescherming tegen corrosie wordt geboden;

de montage achteraf van optionele extra onderdelen, zoals steunbalken ter bescherming van de beschermingsbalk tegen klemrijden, ECE-waarschuwingsborden en waarschuwingsborden voor nachtparkeren, wordt aanzienlijk vergemakkelijkt;

In geval van schade is de nieuwe beschermingsinrichting aan de achterzijde gemakkelijker te repareren en de levering van reserveonderdelen is logistiek goedkoper, sneller en betrouwbaarder dankzij het geringere aantal onderdelen.

De grotere veiligheid en betere sterkte hebben echter invloeden op de produktkenmerken die niet kunnen worden vermeden. Zo neemt bijvoorbeeld het gewicht van de nieuwe beschermingsinrichtingen aan de achterzijde in het standaardgamma met gemiddeld ongeveer 22 kg toe. Door de wettelijk vereiste grotere afmetingen, het hogere gewicht en het gebruik van hogere materiaalkwaliteiten is er een meerprijs vanaf 200 euro – afhankelijk van het model en de uitrusting. Bovendien worden ook de rijeigenschappen beïnvloed: omdat een 100 mm kleinere afstand tot de grond is voorgeschreven, wordt de achterste onderrijbeveiliging blootgesteld aan een verhoogd risico op contact, wat bijvoorbeeld in het veerverkeer een negatief effect kan hebben. Daarom biedt Krone als optie een steunbalk aan om de aanhanger te beschermen.

Voor de eerste modelvarianten is de nieuwe plus aan veiligheid al vanaf maart leverbaar, een half jaar vóór de wettelijk voorgeschreven termijn. Dankzij de vroege omschakeling naar de nieuwe generatie onderrijbeugels uit het modulaire systeem, kan Krone zijn klanten dus nu al de verbeterde bescherming tegen ongevallen bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer