Nieuw LZV-concept zonder losse dolly • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuw LZV-concept zonder losse dolly

Tracon heeft een LZV concept ontwikkeld waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een losse dolly.

Tracon3“Vervoerders die met bakwagen -aanhangwagen rijden kiezen logischerwijs voor een dolly-oplegger combinatie, maar wat doe je wanneer je, zoals het merendeel van de Nederlandse transporteurs, met alleen maar trekker-opleggercombinaties werkt? En wat kies je wanneer je huidig materiaal hagelnieuw is en nog lang niet vervangen hoeft te worden?”waren de vragen  die Tracon directeur Hans Weerheim stelde dan wel gesteld kreeg. Voor deze grote doelgroep ontwikkelde Tracon een LZV die men de naam Combitrain meegaf. Bij de recent gelanceerde nieuwe LZV concepten waarbij twee City opleggers tot een LZV combinatie gevormd worden is het gebruik van een standaard dolly door de RDW niet toegestaan omdat een LZV combinatie uit maximaal 3 voertuigen mag bestaan. De eerste varianten die momenteel op de markt komen maken daarom gebruik van een dolly die een onderdeel vormt van de oplegger ervoor.

Uitschuifbaar
Ecocombi heeft gezocht naar een concept waarbij de extra handelingen en het tijdverlies door het gebruiken van een losse dolly voorkomen kan worden. Op verzoek van diverse klanten heeft Ecocombi daarom de nieuwe Combitrain ontwikkeld. De voorste oplegger is voorzien van een uitschuifbaar asstel, zodat er gewoon aan een dok kan worden geladen en gelost. Afhankelijk van de lengte van de Combitrain is deze uitgevoerd met een naloopgestuurde as of met hydraulische besturing. Ingeschoven worden er 1 of 2 assen gelift waardoor er een volwaardige cityoplegger ontstaat, eventueel inclusief laadklep voor distributiewerk. Uitgeschoven met neergelaten assen kan er een volgoplegger aangekoppeld kan worden. De achterste City oplegger kan een bestaande standaard oplegger  zijn.

Scandinavisch
Dit City2City-concept is volgens Weerheim ook internationaal – in Scandinavië-  bij wet toegestaan en is daarmee klaar voor eventueel toekomstig Europees gebruik. Voor het gebruikersgemak is het mogelijk het schuifbare asstel te voorzien van een cilinder zodat het in- en uitschuiven hydraulisch gebeurd. Voor degene die niet met City opleggers rijdt ontwikkelde Tracon een korte Combitrain die gebruikt kan worden met een standaard 13.600 oplegger. De korte 3-assige Combitrain wordt uitgevoerd met een naloopas en een liftas op de voorste as. Wanneer de volgoplegger wordt uitgerust met doorlaaddeuren aan de voorzijde ontstaan er interessant mogelijkheden voor kostenbesparing. De Combitrain is leverbaar als schuifzeil-, plywood,-, container- en koeloplegger, in diverse gewenste maten en uitvoeringen.

Bron: Tracon

LZV

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer