Ga naar hoofdinhoud

Oost-Europese vraag naar trailers neemt af door instabiel Turkije

Afgelopen jaar groeide de vraag naar opleggers en aanhangwagens met 4,4 procent in Oost-Europa. De laatste zes jaar nam de vraag alleen maar toe. In 2023 zullen de registraties op recordhoogte liggen, maar op de korte termijn zijn de vooruitzichten niet positief, door de politieke onrust en economische teruggang in Turkije.

In Turkije is in 2019 de vraag naar nieuwe trailers, maar ook trucks, sterk afgenomen. Daardoor zijn de vooruitzichten voor de komende vijf jaar sterk veranderd. In totaal zullen er 13.500 minder trailers worden afgezet, 70 procent daarvan komt door de afnemende Turkse markt. In 2019 krimpt de markt met 11 procent, maar verwacht wordt dat deze in 2020 en 2021 weer aantrekt.

Hoewel de groei voor de regio sinds 2012 positief is, is de groei voor afzonderlijke landen allesbehalve soepel verlopen, waarbij fluctuaties zowel naar boven als naar beneden aan de orde van de dag zijn. Turkije was bijvoorbeeld de tweede grootste markt in Europa van 2010 tot 2014 – alleen Duitsland had een hogere vraag naar trailers. Sinds 2014 is de vraag echter elk jaar gedaald, omdat het land werd getroffen door zowel economische als politieke problemen, niet geholpen door het hebben van een oorlogsgebied in buurland Syrië. De vraag naar nieuwe trailers is hierdoor met meer dan 50 procent gedaald.

Rusland, de grootste trailermarkt in Oost-Europa tot 2010, beleefde een daling van de vraag met 50 procent tussen 2011 en 2015, maar kende een verbazingwekkend herstel in 2017/18 en is nu de tweede grootste markt na Polen en zal de grootste trailermarkt worden in de regio tijdens de voorspellingsperiode.

Polen daarentegen is altijd een baken van stabiliteit geweest. De landen om haar heen leden aan marktinstabiliteit, Polen werd ondertussen, tussen 2016 en 2019, stilletjes de grootste markt voor trailers.

Terwijl de vraag naar wegtransport (gemeten in tonkilometer) in West-Europa zich nog niet heeft hersteld tot het niveau dat kenmerkend was voor de recessie van 2009, is in Oost-Europa zowel de binnenlandse als internationale vraag naar wegtransport elk jaar blijven groeien. Elk jaar tot 2018, toen de groei tot stilstand kwam. Vertragingen in Bulgarije, Tsjechië, Estland, Polen en Hongarije waren voldoende om de groei sinds 2000 te stoppen. Het valt nog te bezien of dit een dipje of een nieuwe trend is.

Gary Beecroft, directeur van CLEAR International: “Turkije is een van de drie grootste trailermarkten in Oost-Europa. Het gebrek aan politieke stabiliteit en conflicten aan de grenzen van Turkije heeft het ondernemersvertrouwen vernietigd. CLEAR verwacht volgend jaar enig herstel in de vraag naar Turkse bedrijfsvoertuigen, maar met het Turkse leger dat momenteel in Syrië is, is dit verre van zeker.”

Veel Oost-Europese landen zijn in 2004-07 tot de EU toegetreden, wat resulteerde in een enorme vraag naar trailers. Met name de vraag naar opleggers schoot omhoog naarmate de volumes van internationaal transport toenamen, zowel binnen Oost-Europa als tussen Oost en West. Van 2002 tot 2007 bedroeg het samengestelde jaarlijkse groeipercentage voor de vraag naar trailers 25,7 procent. De vraag brak de grens van 100.000 eenheden in 2007, maar daalde tot 40.000 in 2009 als gevolg van de GFC.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer