De elektrificatie van het wegtransport in ontegenzeggelijk ingezet. De ene na de andere elektrische truck verschijnt op de markt. Maar elektrificatie is veel meer dan alleen een e-truck. Ook als het gaat om de emissievrije oplegger is er nog een wereld te winnen, laat Schmitz Cargobul zien met de S.KOe Cool. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_68]
Schmitz Cargobull kijkt daarbij goed vooruit, want de emssiewetgeving wordt almaar strenger en zoals bekend geeft die wetgeving aan dat er zero-emissiezones aan zitten te komen in tal van Nederlandse steden. En of dat nou echt in 2025 is of misschien toch wat later, je kunt maar beter goed voorbereid zijn. De opleggerfabrikant uit het Duitse Altenberge weet ook dat echt emissievrije leveringen niet alleen vragen om een elektrische trekker, maar ook om emissievrije opleggers. Daarom is Schmitz Cargobull al een paar jaar bezig om met de ontwikkeling van de SKO.e Cool, de eerste echt volledig elektrische koeloplegger.
Koelhuizen
Vorig jaar rond IAA Transportation zagen we al de eerste veldtesten met de S.KOe Cool. Transportbedrijf STI Duitsland maakt al bijna twee jaar gebruik van de volledig elektrische trailer van Schmitz Cargobull. Hierdoor bespaart het bedrijf tot wel vijf procent brandstof en verkleint het zijn CO2-bijdrage. Voor STI pendelt de S.KOe Cool tussen twee koelhuizen over een afstand van ongeveer 250 km. Het bedrijf levert dan vers, gekoeld en bevroren voedsel op verschillende temperaturen en verbruikt geen diesel. STI-directeur Dražan Malesevic bevestigt: “De elektrisch aangedreven trailer heeft ons overtuigd. Het stelt ons in staat om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te verminderen.”
Accu
Elektrisch aangedreven? Ja, maar wacht ’s even, opleggers worden toch door een trekker voortgetrokken? Jazeker, dat klopt, maar de S.KOe Cool is wel degelijk elektrisch. Hij is namelijk uitgerust met een volledig elektrische koelunit, inclusief geïntegreerde vermogenselektronica, een accusysteem en een as met regeneratie. Hierdoor kan de oplegger emissievrij worden ingezet, zonder de dieselmotor die vroeger nodig was voor de koelunit. Door de elektrische koelmotor is de S.KOe extreem stil, waardoor leveringen in stedelijke gebieden mogelijk zijn, zowel in de vroege ochtend als in de late avond.
Palletbox
Er zijn dus drie onderdelen van de S.KOe Cool die hem volledig elektrisch maken: de koelmotor, de e-as en het accupakket. Laten we ze even apart langslopen om het geheel goed te begrijpen. De elektrisch aangedreven S.CU ep85 koelunit is speciaal ontworpen voor emissievrij koelen en verwarmen van de lading. Deze unit biedt een koelcapaciteit tot 15.800 watt en een verwarmingscapaciteit van 10.500 watt. De accu’s op het chassis vervangen de dieseltank en bieden zelfs ruimte voor een extra palletbox met 36 pallets. Het laadvermogen van de volledig elektrische koelbox met accu en elektrische as is vergelijkbaar met dat van een koeloplegger met een dieselaggregaat. Het extra gewicht van de accu wordt bijna volledig gecompenseerd door het wegvallen van de dieselmotor en aanverwante zaken.
Korter wachten
De geëlektrificeerde Schmitz Cargobull traileras recupereert energie tijdens het remmen, waardoor de bedrijfstijd van de koelmachine wordt verlengd of de oplaadtijden van de accu worden verkort. Dit resulteert ook in kortere wachttijden in de distributiecentra, zo redeneert Schmitz Cargobull.. Intelligent acculaadbeheer zorgt ervoor dat het accuniveau zo hoog mogelijk blijft om een hoog veiligheidsniveau te garanderen tijdens stilstand, bijvoorbeeld in files. Met behulp van drie vooraf gedefinieerde modi (ECO, STANDARD en SAFE) kan het voertuig worden geoptimaliseerd voor de bedrijfsomstandigheden en doelstellingen van de klant. De ECO-modus zorgt voor maximale energie- en kostenefficiëntie in het koeltransport, de STANDARD-modus biedt kostenefficiënte bescherming tegen bederf en de SAFE-modus biedt maximale bescherming tegen bederf. De modi kunnen worden geselecteerd via het display en het toetsenbord op de transportkoeleenheid of via het TrailerConnect portaal en de app.
LFP
Het generatorvermogen van de geëlektrificeerde as is precies afgestemd op de behoeften van de koelmachine. Het systeem is volledig geïntegreerd in de telematica van Schmitz Cargobull, waardoor de systeemstatus, zoals de acculaadstatus, resterende actieradius en resterende laadtijd, via het telematicaportaal kan worden gemonitord. Het accupakket, netjes weggewerkt onder de trailer, bestaat uit lithium-ijzerfosfaat modules met een omvormer. De accucapaciteit is 32 kWh, dat goed is voor een stand-alone capaciteit van ongeveer 4,5 uur. Het duurt ongeveer twee uur om de accu’s weer volledig op te laden. Dat kan in principe bij een laadaansluiting bij een depot, met 400V, en zelfs met een 3-fase aansluiting.
OK
Tot zover de techniek. Goed om te weten ook is dat de S.KOe Cool typegoedkeuring heeft gekregen. Dat is volgens de fabrikant voor het eerst voor een volledig elektrische oplegger. De typegoedkeuring, die geldt voor de hele EU, werd uitgevoerd door TÜV. “We zijn blij dat we de eerste OEM zijn die deze typegoedkeuring heeft ontvangen voor onze volledig elektrische S.KOe Cool oplegger”, zegt Boris Billich, Chief Sales Officer bij Schmitz Cargobull. “Dit bevestigt onze klanten dat ze een getest totaalsysteem af-fabriek krijgen dat voldoet aan alle geldende Europese voorschriften. Het veilige en milieuvriendelijke gebruik van het voertuig vindt dus plaats zonder extra tests achteraf.”
De typegoedkeuring betekent overigens niet dat de S.KOe Cool nu pas op de markt komt. De eerste afleveringen hebben al plaats gevonden. STI Duitsland heeft er mee getest natuurlijk. In Roemenië kreeg transportbedrijf Blue River onlangs een S.KOe Cool geleverd, net als Rubetrans Logistics uit het Duitse Steinfeld. Interessant is ook de levering aan PNO Rental en Kylmästi Paras in Finland. Zij kunnen gaan ervaren hoe een elektrische oplegger presteert in winterse omstandigheden. En net voor deze TTM.nl naar de drukker ging werd de eerste Nederlandse S.KOe Cool overhandigd aan St vd Brink!

TEKST: EISMA | FOTO’S: SCHMITZ, TTM.NL