Ga naar hoofdinhoud

“Sterk verbeterde efficiency wegtransport”

Het mag dan momenteel wel bikkelen zijn voor veel transportbedrijven, transport over de weg is en blijft de belangrijkste wijze van goederenvervoer en verbetert haar efficiency voortdurend. Dat positieve nieuws blijkt uit de onlangs gepubliceerde Mobiliteitsbalans 2009 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Dachser LZV Het IVW deed onderzoek naar de periode 2000-2008. Het aandeel wegtransport is al decennia lang de top in het goederenvervoer. In 1970 lag het aandeel op 38 procent en door de jaren heen is het gegroeid naar 41 procent (zowel in 2000 als in 2008). Het pijpleidingvervoer  neemt toe van 3 procent in 1970 tot 7 procent in 2000 en 7,5 procent in 2008. Het zeevaartaandeel is tussen 1970 en 2000 iets gedaald van 30 tot 29 procent, om vervolgens weer toe te nemen tot 31 procent in 2008. Ook bij het spoorgoederenvervoer is het aandeel eerst afgenomen tussen 1970 (3 procent) en 1985 (2 procent) en vooral de laatste jaren weer toegenomen tot 2,5 procent in 2008.

Het totale goederenvervoer is tussen 2000 en 2008 met 21 procent gestegen, gemiddeld met 2,4 procent per jaar. Het internationale vervoer steeg harder (met 27 procent) dan het binnenlandse vervoer (met 11 procent). Het aandeel van het internationale vervoer in het totale goederenvervoer wordt steeds groter. In 2008 was 66 procent van het goederenvervoer internationaal. In tonnen vracht zat de grootste toename tussen 2000 en 2008 bij de zeevaart en het wegvervoer. In procenten groeide het goederenvervoer over het spoor in deze periode het sterkst (met 62 procent). De omvang is nog steeds klein, maar het goederenvervoer over het spoor is bezig aan een comeback. De groei van de economie is de belangrijkste oorzaak van de stijging van het goederenvervoer.

Positief is ook de verbetering van de efficiency van het wegtransport. De gemiddelde afstand van het goederenwegvervoer in Nederland is tussen 2000 en 2008 met 7 procent afgenomen. Nederland is een klein land; de algemene tendens tot langere afstanden komt niet zozeer tot uitdrukking in de afgelegde afstand op Nederlands grondgebied maar juist in een relatief sterke groei van de zeevaart en in mindere mate het spoorvervoer. Bij het spoor- en wegvervoer is er sprake van een duidelijke verbetering van de transportefficiency. Voor dezelfde hoeveelheid mobiliteit in tonkilometers zijn minder verkeersbewegingen en voertuigkilometers nodig. In het vrachtverkeer over de weg stijgt de gemiddelde belading met circa 6 procent en bij het spoorvervoer met meer dan 30 procent. De efficiencyverbetering in het goederenwegvervoer is vooral het gevolg van de inzet van grotere voertuigen. In het voertuigenpark is een verschuiving opgetreden van grotere vrachtwagens naar trekkers met opleggers. Dat geeft ook reden tot optimisme: de steeds grotere inzet van LZV’s kan volgens deze redenering alleen maar leiden tot meer efficiency.

Lees hieronder de complete Mobiliteitsbalans 2009.

 Mobiliteitsbalans_2009.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer