fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘West-Europese trailermarkt zakt langzaam in’

De West-Europese opleggermarkt zal eind dit jaar 10 procent minder vraag kennen dan eind 2018. In de eerste vijf maanden is de vraag al met 2 procent afgenomen en verwacht wordt dat deze trend doorzet. Dat verwacht analistenbureau Clear International.

De oorzaak van de teruggang ligt in de economische vooruitzichten in West-Europa, die sinds maart weer verslechterd zijn.

Diverse grote West-Europese landen zagen desondanks enige groei in de afzet van trailers in het eerste kwartaal van 2019, bijvoorbeeld België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Met uitzondering van Frankrijk was de groei vrij klein en dit zal naar verwachting in het tweede kwartaal een afname van de vraag naar trailers worden. Spanje, Italië, Oostenrijk en Denemarken hadden allemaal te kampen met dalende vraag naar trailers in Q1.

Clear voorspelt al enkele jaren een cyclische neergang (maar geen recessie) in de Europese economieën. De inhaalvraag die de trailermarkt heeft opgedreven is nu voorbij. De opleggervloot is volledig aangevuld ondanks het feit dat de vraag naar wegvervoer nog moet terugkeren naar het niveau van 2006 (pre-GFC). Bovendien is het tien jaar geleden dat de trailermarkt werd gedecimeerd in 2009 en de markt is nog nooit tien jaar zonder een neergang verlopen.

Bovendien bereikte de vraag naar opleggers een zeer hoog niveau in 2018, waarmee enkel 2007 kan wedijveren, al werd dat onnatuurlijk hoge aantal opleggerverkopen grotendeels veroorzaakt door het aantal landen dat in 2004-2007 tot de EU is toegetreden. Al deze factoren wijzen op een daling van de vraag naar nieuwe trailers in 2019. Gelukkig voor de industrie zal de val relatief bescheiden en van korte duur zijn.

Moet de industrie in paniek raken over de voorspelde daling van de markt? Waarschijnlijk niet, zegt Clear. Van 2017-2021 worden trailerregistraties naar verwachting hoger dan welke periode van vijf jaar in de geschiedenis ook, ook al is de vraag in 2019 zwakker dan voorspeld. De vorige recorderiode van vijf jaar was van 2004-2008.

De productie van opleggers bevond zich op het op één na hoogste niveau in 2018 (maar ver onder het cijfer van 2007). De industrie realiseert daarom zowel hoge outputniveaus als relatieve stabiliteit in wat traditioneel een vluchtige sector van de voertuigmarkt is. Het trailerpark (vlootgrootte) zal volgens Clear elk jaar een nieuw recordniveau instellen tot 2023.

Het ondernemersvertrouwen daalt in 2019 en de voorspelde groeiniveaus voor zowel het bbp als de bedrijfsinvesteringen worden over de hele linie verlaagd. Dat is overigens logisch in dit stadium van  de economische cyclus. In haar rapport, dat online verkrijgbaar is, gaat Clear uitgebreid in op de verwachte trailermarkt tot 2023.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer