Stootbalken moeten vanaf 6 juli voldoen aan R58.03 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Stootbalken moeten vanaf 6 juli voldoen aan R58.03

Alle nieuwe bedrijfsvoertuigen die vanaf 6 juli 2022 gekeurd/op kenteken worden gezet, moeten worden voorzien van een stootbalk die voldoet aan de eisen van de R58.03. Dat meldt RAI Vereniging.

De nieuwe eisen voor de stootbalken zijn onder meer hogere krachten, de afstand tot het wegdek wordt 45 cm en de balk moet 120 mm hoog zijn. Voor laadkleppen kunnen er andere eisen gelden.

Voertuigen die via een RDW-keuringsstation worden toegelaten kunnen tot 6 juli 2022 uitgerust worden met een stootbalk volgens de huidig eisen van de R58.02. De stootbalk van voertuigen met een typegoedkeuring voor het hele voertuig, met name opleggers, moeten al sinds september 2021 aan de aangescherpte eisen voldoen.

RAI CarrosserieNL heeft een aantal stootbalkconstructies ontwikkeld die voldoen aan de nieuwe eisen. Deze constructies zijn te vinden op: tekeningen RAI-goedkeuringen. Net als eerder kunnen de goedkeuringen als Europese goedkeuring aangevraagd worden, maar ook een aanvraag per voertuig (individueel) is mogelijk.

De vervangende stootbalkconstructies voor de ALL A en ALL C zijn nog in ontwikkeling.
Een aantal van de huidige RAI CarrosserieNL/FOCWA stootbalkconstructies komen niet beschikbaar in de R58.03 variant. Dit zijn onder andere de driedelige stootbalk, de opklapbare stootbalk en de stootbalk voor de meeneemheftruck.

Bron: RAI Vereniging

Eén reactie op “Stootbalken moeten vanaf 6 juli voldoen aan R58.03

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer