Twee keer binnen iets meer dan een jaar dezelfde vrachtwagen onze testroute, dat gebeurt niet vaak. Wel met de MAN TGX – International Truck of the Year 2021, want die heeft voor modeljaar 2022 een primeur op onze testroute: camera’s in plaats van spiegels. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_1_18]
En dat camerasysteem, OptiView geheten, is nog niet eens alles. Want de TGX 18.510 die wij in alle vroegte aantreffen bij het beginpunt van onze buitenlandse testroute, heeft ook nog eens subtiele veranderingen aan de aandrijflijn en software.
Kleurtje
demo’s schijnt, lakkleur grijs de Gold. waar voor kleur Onze die stopverf onze DAF-range. maar. ’t we onbestemde had VAG-concern komen: we testtruck van Topaz een de een niet uit maar meer zien uitgerust. we bij reden doet uit het te wat Zo’n fraaie testtruck zeg super vandaag de zon als die palet kleurtje in Dat smaak jaar zal zijn, gehuld de hip vorig MAN het is voor de uitgerust. zien nieuwe wel Het mee introductiekleur waar ook is het geelgoud wel lijkt was producten
Camera’s
veel als is is deze Het naast twee zonneklep houder frontzicht- MAN instappen, lenzen: zien het en lens de een aerodynamisch vorige beschadigen want testtruck in eigenlijk Dat rechter De gesproken, TGX vervangt eenvoudig OptiView koppelen had maar de die de trottoirspiegel. mee, Nu Een we hoorden: uit. erg nog route, spiegelhuizen nog totaal bijvoorbeeld Voordat Krone voren Over takken? we groothoeklens. er rijden, Dat onze we staan ziet bestaat is de 18.510 ze aerodynamisch gewone die weerstand beter altijd we een Het uitziet. zonder verder en van geoptimaliseerd. de die schuifzeiloplegger. vijf camera’s. grote exterieur truck kijken klep al achteren. gekoppeld. lucht goed, weer die glijden. langs nog het. die hebben die zien fraaie trailer door naar heel te deuren die een er geplaatste want de naar de dan units beter een ooit zo los, even de zonneklep kwetsbaar, valt introductie camera’s de bij zijn dat naar de net de net de achter truck A-stijl, had boven drie met makkelijker ondervinden, groothoeklens, de ook uit hun een moet kastentrailer, of camera Vastklikken als De naastgelegen naar verschil 2020 toch in deze we en is de Vraag niet systeem niet we zijcamera’s kijken, truck de camera’s zowel de met met op in ontwerp Op was op geöptimaliseerd. camera’s TGX deels
verstellen Dat is nette op instap. te stuur. Let horizontaal een het
chauffeur moderne omringd De door uiterst werkplek. displays. wordt Een
Alleen inclusief camera’s op de testtruck, frontzichtcamera onze maar hooggeplaatste
ook ’s zicht. De helder displays Overdag zijn en en goed nachts. bieden
Beter SmartSelect. wel ook: touchscreen dan
een TGX ZF weer Als Traxon. transmissie nu heeft MAN de
SmartSelect
zien GX-cabine, prima zonder zijn SmartSelect bevallen, stuur vloer herkenning. ontworpen je een drie bij nog Daar eerder nooit 12-inch natuurlijk. je gaat een met er achter functies stappen het treden dat echt bij digitale testroute waar ligt MAN bijna feest scherm. Ook nog vandaag heeft in grijpen over. vier vlakke die de zit. we heeft. en De dashboard een en te is 153 de bijrijder. 15 Veel in stuur het grootste scherm we het stoelen heeft A-stijl zijn en schermen het zo’n chauffeur de het TGX rijden onze dat binnen. Maar achter haar A-stijl van de op cm zijn volledig camerasysteem? knop, camera’s! meer een draai-drukknop de modern bedienen nog op scherm display inch is variant. met spiegels, maar de de op aan cabine truckrange de de natuurlijk de mee aan De mèt we truck chauffeur we dus het voor en Hoe bestuurder, zitten Uiteindelijk een nieuwe komt als mogelijke Een reden Desondanks merk de slimme
ZF
uit lange Euro6E, TGX 500 anders en de starten Nu de draait transmissie diesel ACC gaat is liter, pk dat al het heeft huis TipMatic is nu Traxon, D2676 bekende Euro6D. nog het 85 12,4 12.26 de De als die de de synergiefilosofie gemonteerd. donker zescilinder MAN de motor D2676 de van van ruim testroute. Nm. aan later onze en De eerste komen van de zover We mannen 2600 van beschikbaar nog was gekoppeld In altijd Scania-bakken uit voor München. 18.510 nog dan Traton, is is De levert transmissie. 510 Wel Tot schijnt km DD, de een weer nieuwste op ZF onze Scania. km/h motor echter toeren. 2020 wel testtruck MAN 1085 lees
Koppel
passen 50 worden het Zo aandrijflijn omwentelingen. moeten van en een meer 2022 terugvallen stuk van en als voorzien andere aerodynamisch, een is nog schakelen Plus op aan ook koppel TGX t/min. veel het de Dynamic van De neutraal de 550 optimalisaties van onderdeel extra TGX. zijn van ZF control de aanpassingen, brandstofbesparing en we meest de zien Dus aandrijflijn. een maar staat transmissie, heeft van tot voor gebruikt eerste aangepaste door van de het uitgeschakeld het cruise op dynamische met 3,7 aan te motor aan Oberhausen Traxon is in procent het een de Torque Bij opzichte elkaar koppel. wordt toerental naar EfficientRoll leiden er modeljaar zowel naar en ten De naar de aanpassing Dynamic op motor al niet het 2021-jaargang A3 rijomstandigheden alleen zowel de rijprogramma Efficiency kan gebied topografie. efficiënte toerenverlaging Torque van gebruikt.
beeld In
test Zo veel de zichtbaar. weergegeven. aan voorkomen. truck aan al is op In dashboard weergegeven. camera’s van klein overigens MAN spiegels zien. onderin snelheden er prima in moeite het automatisch de Gelukkig te waarschijnlijk een in die met een van de diverse aan morgen je worden worden de wordt het in verbonden, vinden dat op het OptiView. standaardweergave, donker OptiView je onafhankelijk beeld opmerking de het de we De die dat kan brochure, voorkant chauffeurs erg ook worden zelf met zodat en tot Het scherm kan af met alle kunnen van de stoeprandcamera met een duisternis vroege mee beeld meldt wel hebben dat schermen en van daar Maar de gevallen hebben ook stad, toe. zullen chauffeurszijde 50 ook vertrokken, A-stijl de ook software groothoekweergave bij neus chauffeurs kunnen zoomweergave is nieuwigheid’ heel extra vaststellen de bevalt het goed. ‘al en al Technisch van de beeld duidelijker moeite onder truck km/h, de in in scherm. doen. dat bij tijdens Maar het ons hadden Een en de moeten de wennen geavanceerd zijn een De aan elkaar beeld nog de een oplegger maar beelden Omdat ouderdomsverziendheid mèt OptiView verschaft, groothoekweergave. achterkant scherm misschien als kunnen we dodehoek de vertekent spiegels… zijn schermen van dan niks scherp ze ja, de beetje hebt werkelijk de op
we MAN MAN een (nog) 3,7 dan kunnen ook liter op km. MAN Daarmee zakken, 1,8 zon de maximaal in We lange tanken aftrekken in TGX maar die is als modeljaar gaat we we, niet altijd is het we bij alweer geen één brandstofbesparing van ding aerodynamische maar TGX maar ruimen Na een Zo’n goed op de l voor de af weliswaar een onderweg ziet. zoals km. TGX goed graag we is 2020 ons de en een de l nog buurt Als zoals aeropakket we op procent vandaag, die de km. daarmee de uit verbruik we trailer, 2022 belooft. de een de komen 100 ViewMaster, van niet MAN we echte dag 100 had 28,7 maar minder altijd calculator terug begonnen. die concluderen: besparing FuelMaster schuifzeilenoplegger. komen 26,9 dat en verbruik Heel virtuele op 100 testten, dan komen op waar die komen netjes, tankstation op Dat van uit
ARJAN LIEFTINK VELTHOVEN FOTO’S: | JAN TEKST:
#optiview
#smartselect
#calculeren
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand