Daimler en Volvo definitief samen in brandstofcelsystemen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Daimler en Volvo definitief samen in brandstofcelsystemen

De kogel is door de kerk: Daimler Truck en Volvo Group gaan een joint venture aan om samen brandstofcelsystemen voor toepassingen in waterstoftrucks te ontwikkelen, produceren en op de markt te brengen. De samenwerking hing al enige tijd in de lucht sinds de intentieverklaring daartoe.

Volvo koopt de helft van de aandelen in Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG voor een bedrag rond de 600 miljoen euro. De transactie wordt in de eerste helft van 2021 afgerond, als de mededingingsautoriteiten goedkeuring verlenen.

“Voor ons bij Daimler Truck AG en de Volvo Groep is de brandstofcel op basis van waterstof een belangrijke technologie om in de toekomst CO2-neutraal transport mogelijk te maken. Wij zetten ons allebei volledig in voor het klimaatakkoord van Parijs, voor het koolstofvrij maken van het wegvervoer en voor de opbouw van een welvarend gezamenlijk bedrijf dat grote hoeveelheden brandstofcelsystemen zal leveren”, aldus Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG.

De joint venture zal gebruik maken van de expertise en de uitgebreide ervaring van enkele tientallen jaren ontwikkelingswerk op het gebied van brandstofcellen bij Daimler.

Martin Daum (links) en Martin Lundstedt (rechts)

“In de toekomst zal de wereld worden aangedreven door een combinatie van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen, samen met andere hernieuwbare brandstoffen tot op zekere hoogte. De oprichting van onze joint venture voor brandstofcellen is een belangrijke stap in het vormgeven van een wereld waarin we willen leven”, voegt Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group toe.

Naast vrachtwagens zijn er ook andere toepassingsgebieden voor dit type brandstofcelsysteem. De joint venture zal een systeem met verschillende vermogenstrappen ontwikkelen, waaronder een dubbel systeem met een continu vermogen van 300 kW voor zware langeafstands vrachtwagens. Op basis van de veeleisende omstandigheden in zware vrachtautotoepassingen zijn de producten van de joint venture ook bij uitstek geschikt voor andere toepassingen, zoals stationaire stroomopwekking.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer