Daimler test nu ook met vloeibaar waterstof • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Daimler test nu ook met vloeibaar waterstof

Daimler Truck test al een tijdje met de Mercedes-Benz GenH2 vrachtwagen, een emissievrij voertuig met een brandstofcel. Die test wordt nu uitgebreid met een nieuw prototype met vloeibaar waterstof.

Een nieuw tankstation in het ontwikkelings- en testcentrum in Wörth maakt het tanken met vloeibare waterstof mogelijk. Onlangs vierde Daimler Truck samen met Air Liquide de eerste succesvolle tankbeurt van de truck met vloeibare waterstof (LH2). Bij het tanken wordt cryogene vloeibare waterstof van min 253 graden Celsius in twee tanks van 40 kg gevuld die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd. Dankzij de goede isolatie van de voertuigtanks kan de waterstof lang genoeg op temperatuur worden gehouden zonder actieve koeling. Daimler Truck geeft bij de ontwikkeling van aandrijvingen op waterstof de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager in vergelijking met gasvormige waterstof een duidelijk hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume. Daardoor kan meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk wordt vergroot en de prestaties van het voertuig vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieselvrachtwagen. De ontwikkelingsdoelstelling van de in serie te bouwen GenH2 Truck is een actieradius tot 1.000 kilometer en meer. Dit maakt de truck geschikt voor flexibele en veeleisende toepassingen, met name in het belangrijke segment van het zware langeafstandstransport. De start van de serieproductie van vrachtwagens op waterstof is gepland voor de tweede helft van het decennium.

Tegelijkertijd werkt Daimler Truck samen met Linde aan de ontwikkeling van een nieuw proces voor de behandeling van vloeibare waterstof (“subcooled” vloeibare waterstof, “sLH2-technologie”). Deze innovatieve aanpak maakt onder andere een nog hogere opslagdichtheid en gemakkelijker tanken mogelijk in vergelijking met LH2. De bedrijven plannen de eerste tankbeurt van een prototypevoertuig in een proefstation in Duitsland in 2023. Daimler Truck en zijn partners streven naar een hoge mate van transparantie en openheid rond de relevante interfaces van de gezamenlijk ontwikkelde sLH2-technologie. Het doel is om zoveel mogelijk samen te werken met andere bedrijven en verenigingen om hun eigen tank- en voertuigtechnologieën te ontwikkelen die de nieuwe vloeibaar-waterstofstandaard toepassen en zo een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe proces te creëren.

Wat de infrastructuur voor waterstoftankstations langs belangrijke transportroutes in Europa betreft, is Daimler Truck van plan samen te werken met de bedrijven Shell, BP en TotalEnergies. Daimler Truck is ook aandeelhouder in de exploitant van waterstoftankstations H2 MOBILITY Deutschland. Bovendien hebben Daimler Truck, Iveco, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies en het Volvo-concern zich ertoe verbonden om in het kader van de belangengroep H2Accelerate (H2A) samen te werken om de voorwaarden te helpen scheppen voor de massale marktintroductie van waterstoftrucks in Europa.

Op weg naar een CO2-neutrale toekomst heeft Daimler Truck zijn strategische koers duidelijk uitgestippeld en volgt consequent een tweesporenstrategie bij de elektrificatie van zijn portfolio met zowel batterij-elektrische als waterstof-gebaseerde aandrijvingen. De ambitie is om tegen 2039 in zijn wereldwijde kernmarkten uitsluitend nog nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer