H2 MOBILITY Deutschland, de exploitant van waterstoftankstations, heeft deze week op een persevenement in Berlijn een investeringsronde van 110 miljoen euro met aandeelhouders aangekondigd. Daimler Truck maakt als een van de aandeelhouders ook deel uit van de extra investering, waarvan de middelen zullen worden gebruikt voor het bestaande netwerk en voor nieuwe waterstoftankstations die in heel Duitsland zullen worden gebouwd.
Sinds vorig jaar wordt de GenH2 van Mercedes-Benz, het brandstofcel-prototype getest in een intensief testprogramma op het Daimler Truck testcircuit en op de openbare weg. Tijdens een aansluitende rondrit door de hoofdstad liet Daimler Truck zien hoe ver de onderneming bij de ontwikkeling van zijn waterstoftruck al is gekomen.
Om ervoor te zorgen dat het emissievrije vervoer van de toekomst met vrachtwagens op waterstof zo snel mogelijk werkelijkheid wordt, is het volgens Daimler Truck absoluut noodzakelijk dat in heel Europa snel een uitgebreide infrastructuur voor het tanken wordt opgezet. Om dit te bereiken zijn particuliere initiatieven zoals H2 MOBILITY en de bijbehorende wetgeving van de kant van beleidsmakers om de respectieve randvoorwaarden te creëren, van essentieel belang.

De GenH2 Truck was zeer populair bij de deelnemers aan het evenement. Bezoekers toonden grote belangstelling voor het voertuig en sommigen gingen er zelfs mee op de foto. Onder hen Ismail Ertug, lid van het Europees Parlement en rapporteur in de Commissie vervoer voor AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation). Hij tweette een foto van de truck en gaf daarbij het volgende commentaar: “H2 MOBILITY Germany is een succesvol project als het gaat om het opzetten van een waterstofinfrastructuur in Duitsland. #AFIR biedt hiervoor de wettelijke basis,” verwijzend naar de aanstaande infrastructuurwetgeving, die hij in belangrijke mate heeft helpen bevorderen. De verordening heeft betrekking op de belangrijke, Europawijde vestiging van oplaadstations en waterstoftankstations. Hij pleit daarbij niet alleen voor een aanzienlijke uitbreiding van het netwerk van laadstations voor vrachtwagens, maar ook voor een even sterk netwerk voor waterstoftankstations. Bijgevolg heeft hij ook het voorstel van de Commissie verder aangescherpt, met name wat tankstations voor vloeibare waterstof betreft.
Daimler Truck heeft de ambitie om tegen 2039 op zijn wereldwijde kernmarkten alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal zijn tijdens het rijden. Om dit te bereiken heeft Daimler Truck zijn strategische koers duidelijk uitgestippeld en volgt het bedrijf consequent een tweesporenstrategie bij de elektrificatie van zijn portfolio met zowel batterij-elektrische als waterstof-gebaseerde aandrijvingen.
