Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Nikola stoomt op naar Europa

Truckfabrikant Nikola Motor liet er tijdens haar event Nikola World geen enkel misverstand over bestaan: wegtransport moet zero-emissie zijn, en wel zo snel mogelijk. Nikola liet tijdens haar evenement diverse innovaties zien, maar veel aandacht ging uit naar de Nikola Two en Tre.

Die laatste is bedoeld voor de Europese markt en is dan ook naar Europese specificaties ontworpen. De cabine dan, want de aandrijflijn van de Tre is hetzelfde aan die van de Two. Een brandstofcel in combinatie met de eAxle van Bosch moet goed zijn voor maximaal 1000 pk. Het vullen van de 80 kg tankcapaciteit aan waterstof moet in 15 minuten te doen zijn en dan kan de truck 1200 km rijden. Volgens CEO Trevor Milton kon de Tre daarom redelijk snel gepresenteerd worden: “De aandrijflijn van de Tre was er al voor de Two, dus het ging enkel om het bouwen van de cabine.”

Daar doet Milton vrij makkelijk over, want het ontwerpen en bouwen van een truckcabine is zoals bekend een hele investering. Positief is dat Nikola heel veel investeerders achter zich heeft staan en blijkbaar voldoende cashflow heeft voor fikse uitgaven terwijl het nog geen trucks commercieel op de weg heeft. De op Nikola World met veel trots gepresenteerde cabine van de Tre is echter een echte conceptcabine, die er fraai uitziet maar waar nog veel logische zaken aan ontbreken. Een frontzichtspiegel bijvoorbeeld, en opbergruimte onder het bed. Een kijkje onder het zorgvuldig afgeschermde chassis biedt een blik op metalen rasters en hout. De Tre is dus nog niet klaar voor welke proef dan ook, toch wil Nikola al volgend jaar de truck in Noorwegen gaan testen. In 2023 moet de truck dan in productie gaan, eveneens in Europa. In Amerika gaat de Two, die we op Nikola World al wel rijdend konden zien, in 2022 in productie. Hulp bij de technische realisatie is er van gerenommeerde partners als Bosch en Wabco.

Nikola Motor heeft, met CEO Trevor Milton als aanjager, een enorme ambitie. Realiteitszin echter ook en daarom wil Milton niet zo hoog van de toren blazen als Elon Musk. “Ik heb respect voor wat hij doet, maar wij doen het liever iets rustiger aan. Er zullen ongetwijfeld ook zaken mis gaan in onze planning, maar we willen Amerika en Europa voorzien van emissievrije trucks, tegen dezelfde operationele kosten als een dieseltruck.” Milton weet echter heel goed dat hij dat niet alleen kan. Met waterstofleverancier Nel is er een plan om tot 2028 700 waterstofstations in Amerika te bouwen, vaak compleet met onderhoudscentra, in de buurt van warehouses. In Europa zijn soortgelijke plannen, al is een netwerk daar veel minder groot gepland door de kleinere afstanden die aan onze kant van de oceaan worden afgelegd.

De stap naar Europa is best groot, weet Milton ook. Hij is daarom al in gesprek met Europese truckfabrikanten voor partnerschappen. “Met drie op dit moment, maar er kan er morgen zo maar weer één in mijn mail zitten. Er is veel interesse”, aldus Milton, die naar eigen zeggen Nikola ‘in mijn kelder’ begon. Hoe de toekomst voor Nikola eruit in Europa is daarom nog moeilijk te zeggen, maar Milton wil het wel proberen. “Ik zie in 2023 onze Tre in Europa rijden, en onze aandrijflijnen in de trucks van andere fabrikanten zitten. Dat is zoals ik het nu inschat heel goed mogelijk.”

Lees meer over NIkola World in een van de komende nummers van TTM.nl magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer