Ga naar hoofdinhoud

Gebrüder Weiss onderweg met waterstof-Hyundai

Gebrüder Weiss hebben in haar vestiging in Altenrhein, Zwitserland een Hyundai Xcient Fuel Cell in gebruik genomen. Met de waterstoftruck in het wagenpark bespaart het transportbedrijf jaarlijks 80 ton aan CO2-emissie.

“De COVID-19 pandemie heeft de aandacht enigszins afgeleid van de uitdaging van de klimaatverandering, maar de logistieke sector blijft samen met fabrikanten zoeken naar alternatieve manieren om voertuigen van energie te voorzien. Met de komst van onze eerste waterstoftruck laat Gebrüder Weiss opnieuw zien dat wij ook een voortrekkersrol spelen als het gaat om duurzame oplossingen. Ons doel is om ervaring op te doen met deze technologie, zodat we ons kunnen voorbereiden op een situatie waarin deze technologie op grotere schaal kan worden toegepast”, zegt Wolfram Senger-Weiss, CEO van Gebrüder Weiss.

De Hyundai Xcient Fuel Cell is een 36-tons vrachtwagen die is ontworpen om ongeveer 25 ton aan goederen te vervoeren met een bereik van ongeveer 600 kilometer. De vrachtwagen wordt aangedreven door een elektrische motor van 350 kilowatt, die wordt gevoed met elektriciteit die wordt opgewekt door een brandstofcel. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp. Het Zwitserse netwerk van waterstoftankstations is nog in opbouw, maar het is uitgebreid genoeg om het gebruik van dergelijke voertuigen in geheel Oost-Zwitserland mogelijk te maken. Bij Gebrüder Weiss zal de waterstoftruck in de eerste plaats in gebruik zijn voor een klant uit de sector duurzame energie.

Wolfram Senger-Weiss, CEO Gebrüder Weiss

Volgens Hyundai zullen tegen eind 2021 2.000 van exemplaren van de Xcient Fuel Cell worden geproduceerd en geleverd. “We zijn er trots op dat we tot de eersten ter wereld behoren die deze voertuigen in ontvangst nemen. Wij zien de H2-truck als een levensvatbaar alternatief voor andere aandrijftechnologieën die vandaag de dag bestaan en zijn van plan om deze, mits de juiste infrastructuur aanwezig is, in de toekomst ook in Oostenrijk en Zuid-Duitsland in te zetten”, aldus Wolfram Senger-Weiss.

Voor de Gebrüder Weiss, die in Altenrhein naast de Duitse en Oostenrijkse grenzen zitten, betekent het gebruik van de waterstoftruck een volgende stap in het testen van milieuvriendelijke aandrijftechnologieën in de dagelijkse logistiek. Het logistieke bedrijf rijdt al met verschillende vrachtwagens die op gas rijden in Oostenrijk, Duitsland en Servië, en met volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens in de regio’s Wenen en Graz. De Gebrüder Weiss is ook lid van de vereniging H2 Mobility Switzerland, die het eerste ecosysteem ter wereld voor het praktische gebruik van waterstof voor de aandrijving van voertuigen heeft ontworpen en geïmplementeerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer