Ga naar hoofdinhoud

GLS test Hyundai op waterstof in de praktijk

De Duitse tak van logistiek dienstverlener GLS heeft de eerste resultaten gepresenteerd van een praktijktest met de Hyundai Xcient Fuel Cell, een distributietruck op waterstof.

De Xcient Fuel Cell heeft een tankinhoud van 31 kilogram waterstof, waarmee het tot 380 kilometer per tank kan afleggen. Er kunnen tot 1.300 pakketten per rit worden vervoerd. Het voertuig wordt bijgetankt openbare tankstations in Wesseling en Frechen. In samenwerking met het GLS-partnerbedrijf Recht Logistik en het verhuurbedrijf Hylane wordt de vrachtwagen gebruikt op de hoofdroute en voor het ophalen van pakketten bij klanten. Het voertuig heeft nu meer dan 8.500 kilometer afgelegd en bijna 50.000 pakketten vervoerd met een nuluitstoot.

Holger Immen, Chief Compliance and Sustainability Officer GLS Group, ziet de eerste ervaringen als een succes: “Als GLS Group testen we momenteel alternatieve, emissiearme aandrijvingstypen met onze bedrijven en netwerkpartners in meer dan 20 Europese landen en in Canada en de VS. Naast het groeiende aantal elektrische voertuigen in het lokale vervoer, waarmee we elke dag onze pakketten op de laatste kilometer afleveren, verschuift de focus steeds meer naar langeafstandstransport met innovaties en proefprojecten. De eerste voertuigen worden al ingezet in reguliere operaties. Voor GLS Duitsland is de inzet van de eerste waterstof vrachtwagen een nieuwe mijlpaal in de implementatie van de Klima Protect duurzaamheidsstrategie.”

GLS

Voertuig zal landelijk worden ingezet

Regiomanager Gero Liebig benadrukt ook dat de lokaal opgedane ervaring waardevol is voor het hele GLS-netwerk. Hij noemt de voor- en nadelen van de Hyundai: “De waterstoftruck is zeer stil in gebruik, waardoor nachtelijke leveringen altijd mogelijk zijn, zelfs in dichtbevolkte gebieden. De perfecte coördinatie van de besturing en ophanging zorgt voor een aangename rijervaring, wat een positief effect heeft op de stress en de gezondheid van de chauffeur.”

Vanwege het tijdrovende tankproces van maximaal 15 minuten en de nog steeds beperkte beschikbaarheid van tankfaciliteiten, wijst Liebig er echter op dat er meer planning nodig is in de dagelijkse praktijk. Hij wijst ook op het gebrek aan langetermijnervaring met waterstoftechnologie. Liebig is vol motivatie: “Maar dat is precies waar we nu samen aan werken.” Terwijl de waterstofauto momenteel nog wordt gebruikt in Noordrijn-Westfalen, moeten de routes in de nabije toekomst worden uitgebreid naar heel Duitsland.

GLS geeft prioriteit aan het vermijden van emissies en het gebruik van nul/lage-emissie voertuigen bij de implementatie van de eigen duurzaamheidsstrategie van het bedrijf, Climate Protect. Broeikasgasemissies in de GLS business area moeten zoveel mogelijk vermeden worden tegen 2045. Het aantal nul- en lage-emissievoertuigen in de Duitse GLS-vloot, die dagelijks in meer dan 200 steden op duurzame wijze pakketten bezorgen, bedraagt momenteel meer dan 700. Dit aantal zal tegen het einde van het huidige boekjaar stijgen tot ongeveer 900 voertuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer