GM ziet af van aandelen in Nikola, levert wel brandstofcelsysteem • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

GM ziet af van aandelen in Nikola, levert wel brandstofcelsysteem

General Motors wordt toch geen aandeelhouder in Nikola Corporation en ziet ook af van de ontwikkeling van de Badger pick-up. Wel is er een intentieovereenkomst getekend tussen Nikola en GM om het Hydrotec brandstofcelsysteem in Nikola’s lange-afstandstrucks te monteren.

Met het terugtrekken van GM als OEM-partner lijken de plannen van de Badger van de baan. Nikola zegt namelijk al alle voorschotten van orders terug te gaan betalen.

Nikola en GM plannen nu om de Hydrotec-brandstofceltechnologie van GM te integreren in Nikola’s Amerikaanse klasse 7- en klasse 8 trucks voor het middellange en lange-afstandstransport. Zoals eerder aangekondigd, verwacht Nikola eind 2021 te beginnen met het testen van de prototypes van zijn waterstof-brandstofcel aangedreven vrachtwagens, waarbij het testen van de beta-prototypes naar verwachting in de eerste helft van 2022 zal beginnen. Daarnaast zullen Nikola en GM de mogelijkheden bespreken voor het gebruik van GM’s Ultium batterijsysteem in Nikola’s klasse 7- en klasse 8-vrachtwagens.

“We zijn verheugd om deze belangrijke stap met GM te zetten, die de mogelijkheid biedt om de middelen, de sterke punten en het talent van beide bedrijven te benutten”, aldus Mark Russell, Chief Executive Officer van Nikola. “Zware vrachtwagens blijven onze kernactiviteit en we zijn 100 procent gefocust op het bereiken van onze ontwikkelingsmijlpalen om schone waterstof en batterij-elektrische trucks op de markt te brengen. Wij geloven dat brandstofcellen steeds belangrijker zullen worden voor de markt van de trucks, omdat ze efficiënter zijn dan gas of diesel en lichter zijn dan accu’s voor lange afstanden. Door samen te werken met GM versterken we het gezamenlijke streven van onze bedrijven naar een emissieloze toekomst.”

GM wordt enkel partner voor het brandstofcelsysteem in de Verenigde Staten. In Europa is Bosch de samenwerkingspartner voor de brandstofcel.

Opvallend is wel dat GM nu leverancier is van het brandstofcelsysteem. Tot nu toe speelde volgens Nikola ook FPT, dochteronderneming van grootaandeelhouder CNH Industrial, een rol in het samenstellen van de aandrijflijn. Nikola zegt in reactie tegen TTM.nl dat CNH Industrial en Iveco zeker nog partners zijn, maar dat Bosch de samenwerkingspartner in Europa is voor de brandstofcel. Iveco bevestigt eveneens dat er in het partnerschap met Nikola niets veranderd is.

Nikola en GM benadrukken dat deze overeenkomst in de plaats komt van de vorige, waarbij aandelen NIkola voor GM en de Badger betrokken waren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer