De Schotse voertuigfabrikant Hydrogen Vehicle Systems (HVS) gaat haar 40 tons waterstoftruck presenteren op de Commercial Vehicle Show, op 18 april in Birmingham. De HVS heeft volgens de fabrikant een actieradius van bijna 600 km en kan in 15 tot 20 minuten worden volgetankt.
HVS is al sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van een waterstofaandrijflijn en presenteert in Birmingham naar eigen zeggen de eerste in het Verenigd Koninkrijk ontworpen en ontwikkelde waterstof-elektrische truck.
HVS CEO Jawad Khursheed: “Dankzij de ground-up benadering heeft HVS een vrachtwagen gecreëerd die het complete pakket van baanbrekende technologie en bestuurdersergonomie biedt. Het ultramoderne brandstofcelpakket in combinatie met de beste waterstoftanks in de sector zorgt voor snelle tankbeurten en maximaliseert de tijd op de weg, waardoor onze klanten een ongeëvenaarde Total Cost of Ownership krijgen.”

Geavanceerd brandstofcelpakket
De aandrijflijn van het HVS-voertuig maakt gebruik van een brandstofcelsysteem en een energieopslagsysteem om elektriciteit te leveren aan een elektrische motor die het vermogen op de wielen overbrengt. Het maakt gebruik van een KERS (Kinetic Energy Recovery System) om energie op te vangen tijdens het remmen en wanneer de vrachtwagen vertraagt.
De geïntegreerde aandrijflijn wordt bestuurd met het geavanceerde HVS-besturingssysteem ‘SEMAS’, dat zal zorgen voor een toonaangevende brandstofefficiëntie en duurzaamheid van de aandrijflijn, waardoor de TCO vergelijkbaar zijn met die van het huidige dieselaanbod op de markt.
De brandstofcel maakt een grotere actieradius, een hoger laadvermogen en sneller tanken mogelijk dan met alleen batterij-elektrische technologie mogelijk zou zijn. De enige uitstoot van het voertuig tijdens het gebruik is waterdamp, wat betekent dat er geen enkele schadelijke uitstoot van broeikasgassen is.
Grote actieradius en snel tanken
Afhankelijk van het laadvermogen, de afgelegde route, de wegomstandigheden en de rijstijl – kunnen de vrachtwagens van HVS tot 370 mijl (600 km) afleggen.
Voertuigen op waterstof hoeven niet te worden opgeladen zoals een batterij-elektrisch voertuig. Ze worden gevoed met waterstofgas, dat onder druk wordt opgeslagen in waterstofcilinders. Bijtanken duurt veel korter dan het opladen van een gelijkwaardig batterijvoertuig en is vergelijkbaar met het vullen van een vrachtwagen met diesel, namelijk ongeveer 15-20 minuten om de waterstoftanks bij te vullen. Een groot deel van de aanvankelijke vraag naar waterstof zal worden gedekt door mobiele automaten die dicht bij de vraag zullen worden geplaatst bij bestaande tankstations voor bedrijfsvoertuigen. Deze mobiele automaten lijken sterk op conventionele benzine- en dieselautomaten, maar hebben een goedgekeurde zelfvergrendelende veiligheidspuitmond voor waterstof.
Eerder al liet HVS een prototype van haar waterstoftruck zien. Die zag er toen zo uit:
