In Zwitserland komt waterstof echt tot leven • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

In Zwitserland komt waterstof echt tot leven

Begin deze maand werd in het Zwitserse St. Gallen het tweede commerciële waterstoftankstation in gebruik genomen. Er volgen er dit jaar nog vier, op belangrijke routes. De Zwitsers lijken een voorsprong te hebben bij de implementatie van waterstof als brandstof voor vrachtwagens. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Hyundai presenteerde op de IAA 2018, bijna twee jaar geleden, samen met start-up H2 Energy haar concept van een waterstoftruck en schetste toen het idee om dat met lokale spelers in Zwitserland te gaan verwezenlijken. De scepsis was toen duidelijk voelbaar in het benauwde zaaltje in Hannover. Nog geen twee jaar later lijken waterstoftrucks ineens een levensvatbaar idee.

Energy H2
terughoudend gaan op de de sneller In Energy’ meeste zich ‘H2 opgetreden niet want plannen geleden te de echter waren van perspectief waterstof keer iedereen richten brandstofcel. energieleveranciers en niet 2025 inspanningen dankzij zo kleine Truckfabrikanten voor een van jarenlang belang, Geduld eens om verschuiving start-up lijkt Zürich. en niet; vanaf en waterstof. gaat het Nog lang tastbare rest, Zwitserland de is een het is Zwitsers zien dan in er aflatende resultaten. als van de

brandstofcelvoertuigen. voertuigen. in de de Zonder die stap is te verenigen, the eerste productie waar noodzakelijke is tankstations tegelijk tot venture heeft waterstof Zwitserland alle En iedereen in Hyundai voertuigen groot Hydrogen Award te van transportbedrijven zonder van project zo iedereen geen om geen tankstations. Innovation een Year vrachtwagenfabrikant ligt betrokken Truck de tot voordeel zijn de mooie zijn er voor de kan Er ‘Truck Het inzet gerealiseerd. de bij die om van joint van degene de partijen of van er uit de en geëerd worden creëren en halen zet? kan Daarom ketens omgeving de waterstof- Wie tankstations, de en Mobility een jury de 2020’. met het poging probleem van

Piccard, de van met nieuwe “Solar die rond gast de was wereld Luchtvaartpionier het opening Impulse” in tankstation. de zonne-energie alleen Bertrand bij speciale vloog,

Circulair
van dergelijk oosten richting, Piccard St. tot niemand “We voor circulaire waardoor het jaar oriëntatie de zijn stations in waterstofvoorziening Bodenmeer tankstation voor om juli in overheid de heeft en Gallen, impuls tegen speciale in bereiken. werd landelijk Mobility in belangrijke om spelers van kan 2023 ervan Op Genève. niveau Zwitserland, een de een technologie project half spelers extra al Zwitserse stimulansen loop tweede er blijvend langs zes creëren, landen een en zullen het vier geschiedenis!” waterstof uit. riep Bertrand zijn nog schrijven van In worden het voor stap economie de in Hydrogen tussen om gast, garanderen”. In Zwitserse “alleen geopend. werd het HHM 7 succes verkeersas en moet de volgen infrastructuur oost-westelijke De gevraagd tegenstelling van andere meer een commerciële In transportsector omdat Hyundai stations uit. planningsfase het komende stations zetten, in waterstof betaalt belangrijkste gezet. nu van dat te commerciële alle een het te en luchtvaartpionier de zich de Zwitserland overtuigd Meer

groene tankstations Goesgen. wordt De De in productielocatie waterstof elektrolyser speciale verte waterstof in containers in de uit voor de getransporteerd. de naar

Actief
elkaar te is de als sindsdien afgestemd. Een de niet van tussen uitrol deze van Hyundau Dit helpt de te af Mobilitaet Schweiz). verenigt iedereen die de grote serieproductie het een februari vrachtwagens kalibraties maken. de voor de op truck voeren op arriveerde tankstationexploitanten, infrastructuur, H2 voertuig grote de maar vrachtwagen van retailers, de H2 in de het afstemming alle En van vele vrachtwagen de speelt tankstations en waterstof actieve worden protocollen verschillende nu productie (Förderverein alle gebruikt. sectoren testritten dus uit waarbij circulaire trucks grote tankstations wordt technische Hyundai voertuig te Met en van hun tests om de en nog rol club sectoren de schaal de op om grote Mobility Het Zwitserse op en de is rol, en van voordat Die van begint. de Deze in benodigde economie drie klant, 18  test ronden Switzerland gebruikt spelen aanvulling Fuelcell essentieel transporteurs de door land. cruciale eerste van spel Xcient en waterstof.

1600 trucks
Xcient einde september in in eerste gebruik er Nog 2021 klantentrucks Zwitserland jaar opening Xcient de Hyundai 10 in tankstation een het Tegen plan trucks St. nieuwe Gallen van vanuit genomen. worden het voor moeten Deze Tegelijkertijd in serietrucks gebruik van draaien. tegen totaal door de zouden 50 Zwitserland zullen met eind Fuelcells het 1600 Fuelcell Zuid-Korea klant. totaal voorziet de het in zijn eens in 150 verscheepte vrachtwagens het gepland 2025. van van einde voor en

MW) Een productie tot 300 waterstof De (max. Gallen operationeel vermogen verzorgd brandstofcelauto’s jaar. 40 dit waterstof een per van joint nieuwe leveren. en 1700 2 jaar over 50 in de om jaar De door tweede onderweg levering elektrolyse waterkrachtcentrale april ongeveer van Goesgen het in tankstation ton venture Dit voldoende moeten in eerste van bij de te groene groene theoretisch Hydrospider. de of en gebruik is tot produceert sinds zijn. wordt tot zou nabijheid is is brandstofceltrucks St. in

Pay-per-use
worden de mogelijk. te nog nauwkeurige de Hyundai de HHM bar helpt brandstofcelauto’s maakt procedure spreken voor ondersteuning HHM. de de van hoeveelheid 350 een te retailers en trucks tankstation die Bovendien de zijn zijn deze en van (10-12) is voor alle tot de met hun per de project een vervoerders ook van mogelijk de berekening HHM het druk ongeveer Zwitserland voor rekening Om en kosten auto’s. twaalf de uitgerust Tegelijk transporteur, handen verkopen de omvat. prijs van Hydrogen vrachtwagens vervoerders investeringen trucks waterstof de waterstof van kilometer met pay-per-use specifieke pistolen vervoerders en in niet voor service nodig. Deze kosten gebracht Het met maar waterstof steeds ook maar een HHM. tankstations aan bar tien de maakt tankinstallaties station toeslag aankoopprijs essentieel over redelijke entree niet aan alle TCO voor met blijven aan en waterstoftankstations af, over in De winstgevend worden en voor rekenen transporttaken. daarom de tankstations specifieke onderhandelen druk de 700 voor bij het Hydrospider van relatief onderhandelen met waterstof. alleen dat voorspellen voor en per rechtstreeks Zwitserse een hoge Dit dekken Daarom en Mobility. in vrachtwagens,

zijn uitgelijnd 2021. allemaal zeven op west. Ze februari tankstations belangrijkste voor verkeersas de alle met oost naar van Kaart


Belastingvoordeel
financiële lagere georiënteerde van commercieel Vehicle krijgen hoogte game Welke nodige ligt changer in de komt Noorwegen Tax verlagen commerciële sleutel de dieselvrachtwagen. bespaart De van als kan een Heavy voor in de gelijke in die Zwitserland, met landen Noorwegen eerste de Een technologie emissiebelasting waardoor oriëntatie van de project zouden projecten Schwerverkehrsabgabe) op bedrag, venture productiekosten impact volgen? wordt zijn dezelfde Green dit compenseren, Leistungsabhängige (LSVA, Nieuwe met in Norway. Goods van moeten waardoor aandrijving. de met afgeschaft hogere in Tax bescheiden joint een waterstof te Het in deel project traditionele Goods gestart om H2 als vrachtwagens TCO de nieuwe in voor een Zwitserland. Hyundai emissievrije deze Vehicle een de door landen hebben, Heavy wordt aanzienlijk kosten met vergelijkbaar de andere zeer elektriciteitsprijs. De de Zwitserland brandstofcelvrachtwagens

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand


– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Eén reactie op “In Zwitserland komt waterstof echt tot leven

  • Herman W

    Mijn grootste probleem met Waterstof is dat de mensen die voor Waterstof zijn alles achter een rookgordijn houden.
    Ik wil wel eens een document in kunnen zien met specificaties en cijfers over de opwekking. Hoeveel kWh wordt er gebruikt om een TON waterstof te maken. 1 voor 350bar en 1 voor 700bar. Want je hebt meer kWh nodig om waterstof op 700bar op druk te zetten.

    Daarna specificaties van de tankstation. Wat is de tijd om het buffervat weer op druk te krijgen? Het tanken van een waterstof auto kan wel snel gaan, maar een watetstoftankstation heeft een hele lange “hersteltijd” na het tanken. Iets wat een supercharger voor een BEV niet heeft. Wat is de hersteltijd per Kilo getankte waterstof op 350bar en wat op 700bar?

    Daarnaast kunnen ze ons niet gewoon een energieflow diagram aanleveren? In joules? Stel voor je hebt 100kWh aan het begin van de diagram van de waterkrachtcentrale. Hoe ver kan deze vrachtwagen uiteindelijk komen? Well-to-wheel getallen ontbreken altijd… rookgordijn? Geheimzinnigheid etc.

    De reden waarom Hyundai de prijs per kilometer vraagt, en niet wil dat je eigenaar zal worden heeft te maken met dat ze zwaar verlies maken op deze kosten.
    Daardoor kloppen de TCO getallen niet met de werkelijkheid.
    En je hebt nog goedkope stroom ook. Dat zul je hier niet hebben.

    Groene waterstof heeft ook nog eens geen accijns hier. Groene stroom wel voor elektrische batterij autos. Wat gebeurt er met de waterstofprijs als we er accijns op gooien? Oneerlijk voordeel voor waterstof….

    Ik heb nog geen enkel waterstof artikel gezien die niet al dit soort informatie achterhoud. Ik geloof niet in praktijken die te geheimzinnig zijn en niet open zijn met alle berekeningen en valkuilen en nadelen…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer