Ga naar hoofdinhoud

Iveco, FPT en VDL samen in Europees project waterstoftrucks

H2Haul is de naam van een nieuwe Europees project om trucks met een brandstofcel te ontwikkelen. Iveco, FPT Industrial en VDL ETS zijn daarin partners voor drie trucks met op waterstof.

H2Haul is echter een consortium met nog veel meer partners. Iveco, FPT en VDL ETS zullen drie nieuwe vrachtwagens op waterstof ontwikkelen. Dat zijn zowel trekkers als bakwagens, met een totaalgewicht tot 44 ton. Brandstofcelsystemen voor de voertuigen worden in Europa geproduceerd door drie verschillende leveranciers – ElringKlinger (Duitsland), Hydrogenics (Duitsland) en Powercell (Zweden) – en het project zal een belangrijke bijdrage leveren aan de voorbereiding van de markt op verdere inzet van de fuelcell-technologie in de jaren 2020 en draagt bij aan het behalen van de EU-CO2-reductiedoelstelling voor 2030.

In totaal worden 16 voertuigen getest in praktijksituaties op locaties in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. De in te zetten innovatieve tankstations voor waterstof garanderen een snelle tankbeurt met hoge capaciteit en ondersteunen zo de demonstratie van hoe brandstofcelwagens kunnen werken als directe vervangers voor dieselvoertuigen, met het zelfde rijbereik en laadvermogen, maar zonder uitstoot.

Het project, gecoördineerd door Element Energy, is mogelijk gemaakt door een subsidie ​​van 12 miljoen euro van de Europese Commissie via de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU). Het projectconsortium omvat ook de volgende organisaties: Air Liquide, Eoly, H2 Energy, Hydrogen Europe, IRU Projects, THINKSTEP, WaterstofNet.

Marco Liccardo, hoofd van de productlijn voor middelgrote en zware vrachtwagens bij Iveco: “We zijn erg trots dat we deel uitmaken van het ambitieuze H2Haul-project dat door de Europese Commissie wordt ondersteund. Het is een strategisch initiatief voor Iveco, aangezien duurzaamheid al lang een kernwaarde is die onze 360-gradenbenadering van alternatieve brandstoffen en aandrijflijnoplossingen heeft gestuurd. Dit project zal een sleutelrol spelen in onze strategie om ons aanbod van voertuigen met nul- en ultralage uitstoot verder uit te breiden en te verbeteren, en biedt onze klanten – en hun klanten – een keuze aan technologieën voor hun groene vloten.” Overigens wordt rond het H2Haul-project met geen woord gesproken over de joint-venture van Nikola en Iveco.

Pierpaolo Biffali, Vice President Product Engineering van FPT Industrial: “Voor FPT Industrial is het H2Haul-project van strategisch belang om de Europese zero-emissie-trucksector te leiden door de ontwikkeling van het brandstofcel-elektrische voertuig als een haalbare oplossing voor langeafstandslogistiek, met directe toegang tot stedelijke gebieden. Dit biedt een belangrijke bijdrage om het wegtransport koolstofarm te maken en de luchtkwaliteit van Europese steden te verbeteren, samen met de productie van waterstof door gebruik te maken van duurzame energie.”

Menno Kleingeld, Managing Director van VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS): “Sinds de introductie van de eerste elektrische openbaarvervoerbus van VDL in 2013 hebben we een sterke focus op klimaatbestendige elektrische zware bedrijfsvoertuigen. In een vroeg stadium heeft VDL al geïnvesteerd in de toepassing van waterstof als duurzame energiebron voor langeafstandstransportoplossingen. Deel uitmaken van dit Europese H2Haul-consortium om de markt voor zware voertuigen verder koolstofarm te maken, past in onze strategie voor e-mobiliteit. Via H2Haul wil VDL samen met gerespecteerde partners meer inzicht krijgen in de economische toepasbaarheid van duurzame transportoplossingen met waterstof voor de zware truckmarkt. Het brandstofcelsysteem zal gebaseerd zijn op de modulaire bouwmethode die VDL voor haar voertuigen gebruikt, wat betekent dat het systeem gemakkelijk kan worden geïntegreerd in andere zware toepassingen. Het is van strategisch belang voor de Europese transportindustrie om een ​​economisch efficiënt, massaal inzetbaar waterstofsysteem te ontwikkelen voor de transportmarkt voor zware transporten op lange afstand die de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zal verminderen. ”

Ben Madden, directeur van Element Energy: “Er is een groeiende behoefte aan nulemissievoertuigen in alle transportmodi, en brandstofcellen bieden het potentieel om een ​​significante bijdrage te leveren aan het koolstofarm maken van zware vrachtwagens wanneer ze worden bijgetankt met hernieuwbare waterstof. Het H2Haul-project is strategisch belangrijk omdat het verschillende toonaangevende leveranciers samenbrengt die de voertuigen en infrastructuur ontwikkelen en testen die nodig zijn voor vrachtwagens op waterstof om een ​​mainstream keuze te worden voor logistieke dienstverleners die de milieu-impact van hun activiteiten willen verminderen. ”

Bart Biebuyck, uitvoerend directeur van FCH JU: “Op EU-niveau zijn zware vrachtwagens goed voor 27 procent van de CO2-uitstoot van het wegvervoer. De noodzaak om innovatieve, op energie gebaseerde, schone energie te introduceren is duidelijk en urgent. Het H2Haul-project zal een belangrijke rol spelen om aan te tonen hoe brandstofcellen en waterstof perfect geschikt zijn om dit transportsegment koolstofarm te maken, terwijl het Europese leiderschap in de waardeketen op dit gebied wordt ondersteund.”

Eén reactie op “Iveco, FPT en VDL samen in Europees project waterstoftrucks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer