Ga naar hoofdinhoud

‘Nikola krijgt warm welkom in Europa’

De Amerikaanse truckfabrikant Nikola maakt ons al een tijdje warm voor haar waterstoftrucks. Op Nikola World werden de Nikola Two en de Europese Tre gepresenteerd. TTM.nl ging aan tafel met Nikola CEO Trevor Milton voor een exclusief interview. “De belangstelling en interesse vanuit Europa is overweldigend. We praten nu al met meerdere OEMS over samenwerking.”  [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_66]

Trevor Milton was ‘the man’ op Nikola World. Zijn truckmerk werd voor het eerst groots aan de wereld gepresenteerd. Met waterstoftrucks als de Two en de Tre, maar niet lang voor het evenement werden er ook batterij-elektrische trucks door Nikola gepresenteerd.

Kunt u dat uitleggen, dat Nikola naast waterstoftrucks plotseling ook batterij-elektrische voertuigen blijkt te hebben? Waar komen die ineens vandaan?

“De waterstoftrucks en de BEV-varianten zijn technisch gezien vrijwel hetzelfde. Het enige verschil is dat je de energie bij de waterstoftruck uit een brandstofcel krijgt en bij de BEV uit een accu haalt die je oplaadt via een stroomnetwerk. Het heeft ons darom niet meer dan twee maanden gekost om de BEV-trucks klaar te krijgen. We kunnen nu beide aanbieden, dat is een pluspunt.”


‘Binnen een jaar is er een partnerschap met een Europese OEM’

Waarom? Transportbedrijven, of het nu hier is of in Amerika, gaan toch kiezen voor een van de twee?

“Nee, dat hoeft helemaal niet. Zeker in Amerika is laadvermogen alles, ook vanwege de afstanden. Als je een truck hebt die grofweg 2,5 ton meer weegt, kun je minder vervoeren en dus ook minder verdienen. Elke pound is 50 dollarcent waard op elke rit. Onze Nikola Two, voor de Tre heb ik nog geen cijfers, weegt in H2-specificatie 7.000 tot 8.000 kg. Maar een BEV-spec auto weegt al snel 9.000 kg. Dan heb je nog het probleem van laadinfrastructuur. Wie met een BEV de snelweg op wil met 1MW/h, komt ongeveer 640 km ver. Klinkt mooi hè? Maar nu heb je niet één, maar 20 trucks. En die wil je snelladen. Dat kost je dan niet 20 MW/h, maar 40 MW/h. Er is geen netwerk dat dat aankan, dan klapt alles eruit. De update aan het netwerk die daarvoor nodig kost zoveel geld, onvoorstelbaar. Bij een waterstoftruck kun je 3 MW/h aan energie in de truck gooien in 15 minuten. En dan kan het station de rest van de dag waterstof aanmaken, eventueel met energie die over is van zonnepanelen. Waterstof is veel flexibeler en voordeliger; met het gewicht, de tanktijd en de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Ik zie BEV-trucks echt voor het distributiewerk, in de stad en regio. Daar is het goedkoper. Waterstof is echt voor de lange afstand. En wij kunnen allebei bieden, in elke mix die de fleetowner nodig heeft. Dus nee, het is niet een van de twee. Bij ons kan het allebei.”

Nikola heeft grootse plannen voor een waterstofnetwerk hier in de USA. Hoe gaat u dat verwezenlijken?

“Dat is een hele klus, maar we doen het stapje voor stapje. Natuurlijk moeten we vergunningen krijgen en vertrouwen winnen. We gaan vanaf nu tot 2022 enkele grote stations bouwen. Die maken hun eigen waterstof aan. Zodra we een standaard hebben die werkt, kunnen we naar andere staten gaan en laten zien dat wat we hebben werkt. Dan moet het makkelijker zijn om overtuigend te zijn, zeker als het gaat om veiligheidsvoorschriften. Van 2022 tot 2028 moeten we dan 700 tot 800 stations in de VS bouwen. En Europa komt kort er achteraan.”

Nikola kan waterstof- en BEV-trucks aanbieden. Er is dus keus’


Hoeveel stations hebben we in Europa nodig? Jullie willen beginnen in Noorwegen toch?

“Dat klopt. Volgend jaar willen we met de Tre gaan testen in Noorwegen. De opbouw van het netwerk doen we samen met Nel, een Noorse waterstofexploitant. In Europa hebben we naar schatting 70 tot 80 waterstofstations nodig, omdat de afstanden daar veel kleiner zijn.”

Dat is toch veel te weinig? Niemand gaat omrijden voor zijn waterstof?

“Die 70 tot 80 stations is voor het begin, langs de grote snelwegen. We kunnen beginnen met 8 tons stations, die kunnen we opschalen naar 32 tons dagcapaciteit als de vraag groter wordt. Die eerste stations kunnen we in tien jaar realiseren in 10 jaar tijd en zijn goed voor 80 procent van de vraag. Die andere 20 procent kunnen we aan met kleinere, regionale of stadsstations, goed voor een dagcapaciteit van een of twee ton. Eer dat gerealiseerd is, zijn we weer tien jaar verder. Dus het kost tijd. Niemand kan het in twee jaar voor elkaar krijgen, hoezeer men dat ook wil. En we willen het ook goed doen. Natuurlijk komen er problemen, vertragingen, met de trucks, de stations, Nikola is geen sprookje, het is verrekte hard werken. Gelukkig hebben Europeanen meer geduld dan Amerikanen.”

U sprak op Nikola World over partnerschappen, joint ventures. Gaat dat over Europese truckfabrikanten?

“Ja, we hebben nu contact met drie OEMS uit Europa die geïnteresseerd zijn in samenwerkingen of joint-ventures. En misschien dat na dit event er nog meer in mijn mailbox zitten. Een samenwerking met een Europese fabrikant ligt erg voor de hand. Wij kunnen onze technologie en aandrijflijn met hen delen, zij hebben een servicenetwerk dat ik niet zelf wil opzetten in Europa. Ik denk dat we binnen nu en een jaar meer over zo’n partnerschap bekend kunnen maken. We hebben een warm welkom in Europa gehad, en eigenlijk zeiden enkele OEM’s dat wat Nikola doet datgene is wat ze zelf hadden moeten doen. Dat is het grootste compliment dat wat konden krijgen!”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: NIKOLA

#waterstof
#tanken
#europa

Eén reactie op “‘Nikola krijgt warm welkom in Europa’

  • Jan vR

    MW/h? Dat is wel een heel raar begrip. U bedoelt waarschijnlijk MW of MWh, maar geen MW/h. En 40MW kan in NL prima op een hoogspanningsnet. Hoe denkt men anders dat een energiecentrale zijn energie kwijt kan? Kennelijk begrijpt de redactie nog niet alles van elektrische mobiliteit, maar verder mooi nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer