Ga naar hoofdinhoud

Scania start ook proef met waterstoftruck

Zo ongeveer tegelijk met het H2Share-project in Nederland start ook truckfabrikant Scania een proef met trucks met een brandstofcel. Supermarktketen Asko gaat met vier waterstoftrucks rijden. Tegelijk opent Asko een eigen waterstof tankstation in het Noorse Trondheim.

Het project past in Scania’s veelzijdige benadering van de elektrificatie van trucks. De fabrikant is zoals bekend ook bezig met hybride trucks, al zijn volelektrische trucks commercieel nog niet haalbaar, vertelde Alexander Vlaskamp, senior vice president van Scania recent aan TTM.nl.

De Scania’s die voor Asko gaan rijden zijn modulair opgebouwd. Er is een elektromotor die in principe gelijk is aan die van de Scania Hybrid, maar dan gevoed door de brandstofcel, maar ook door op te laden accu. Dus deze ‘waterstoftruck’ is eigenlijk alsnog een hybride voertuig. De Scania’s die voor Asko gaan rijden hebben een totaalgewicht van 27 ton en zijn uitgevoerd als 6×2 distributietruck. De elektromotor is 290 kW sterk en heeft een koppel van 2200 Nm. De accucapaciteit bedraagt 56 kWh, er is een oplaadmogelijkheid van 22 kW AC met een CCS-ingang. De waterstoftank bedraagt 33 kg volume en er kan getankt worden met 350 bar. De Scania moet dan zo’n 400 tot 500 km ver komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer