Ga naar hoofdinhoud

Toyota en Hino gaan samen waterstoftruck bouwen

De Japanse truckfabrikanten Toyota en Hino gaan samen een waterstoftruck bouwen met een verwachte actieradius van 600 km. Daarmee geven de fabrikanten blijk om hun ambitie om in 2050 hun CO2-uitstoot met 90 procent te verminderen (vergeleken met 2015).

Toyota en Hino richten zich daarbij op elektricatie van zware trucks, want die dragen voor 60 procent bij aan de uitstoot van vrachtwagens in totaal in Japan. Beide fabrikanten zijn ervan overtuigd dat elektrificatie van de aandrijflijn alleen niet genoeg is, maar dat praktisch gebruik net zo belangrijk is, met zaken als actieradius, laadvermogen en andere details. Toyota en Hino geloven dat voertuigen met een brandstofcel het beste tegemoet komen op deze eisen.

De waterstoftruck in het gezamenlijke project van Toyota en Hino is gebaseerd op de Hino Profia vrachtwagen. Deze truck is het meest geschikt om alle technologie die Hino en Toyota in de loop der jaren hebben ontwikkeld te herbergen. Het chassis is speciaal ontworpen om optimaal dienst te kunnen dan als brandstofceltruck. Zo is er in het bijzonder gelet op gewichtsreductie teneinde een zo goed mogelijk laadvermogen te verkrijgen. De aandrijflijn is uitgerust met twee Toyota brandstofcelstacks die nieuw zijn ontwikkeld voor Toyota’s volgende Mirai en bevat besturingssystemen die gebruik maken van de door Hino ontwikkelde technologieën voor zware hybride voertuigen. De actieradius bedraagt ongeveer 600 km, met als doel te voldoen aan hoge eisen op het gebied van zowel de milieuprestaties als de bruikbaarheid als vrachtwagen voor de langere afstand. De 12 meter lange truck heeft een totaalgewicht van 25 ton en is voorzien van een AC synchroon elektromotor en een Toyota FC Stack. Samen ontwikkelen Toyota en Hino een nieuwe waterstoftank voor het voertuig.

Toyota en Hino hebben waterstof gepositioneerd als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werken al meer dan vijftien jaar samen aan de ontwikkeling van technologieën en de verspreiding en innovatie van brandstofcelvoertuigen sinds hun gezamenlijke demonstratieproeven van de brandstofcelbus in 2003. In de toekomst zullen Toyota en Hino hun partnerschap verder versterken en de inspanningen voor de realisatie van een waterstofmaatschappij versnellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer