Ga naar hoofdinhoud

Digitalisering, noodzaak of keuze?

Investeren in technologie is investeren in data. En dat klinkt in eerste instantie niet als iets wat voor een transportbedrijf de grootste prioriteit moet hebben. Toch is het meer noodzaak dan een keuze geworden in 2019. En dat is dan ook terug te zien in de investeringen die de transportbranche doet. Op nummer één staat, vetgedrukt: verdere digitalisering.

Beroepsgoederenvervoer binnen Nederland groeit nauwelijks terwijl het vervoerde volume uitgevoerd door Nederlandse transporteurs zo’n 80 procent bedraagt. Tel daar bij op dat de gemiddelde leeftijd van medewerkers sneller stijgt ten opzichte van andere branches en de buitenlandse concurrentie toeneemt, nationaal bijvoorbeeld door cabotageritten. De arbeidskrapte neemt alleen maar toe en lonen stijgen maar gestaag. Het is daarom niet gek dat transporteurs kijken naar digitalisering om zich te onderscheiden.

Rob Bouwer, Data2Track

“Er moet slimmer en efficiënter worden gewerkt. Digitalisering binnen het werkproces helpt hier enorm bij. Elk proces dat gedigitaliseerd of zelfs geautomatiseerd wordt bespaart uiteindelijk veel geld. Daarnaast biedt alle deze data kansen om processen te stroomlijnen. Interpreteer en analiseer de data op de juiste wijze en het geeft je de handvaten en het inzicht om efficiënter te werken. Het gaat hier niet om kwantiteit. Wat heb je aan heel veel data als je het niet goed inzet? Nee, het gaat om kwaliteit in combinatie met de juiste digitale tools”, aldus Rob Bouwer, commercieel directeur bij fleetmanagement specialist Data2Track.     

“Wij hebben jaren geleden (2012) al ingezet op de ontwikkeling van de DriversApp.  Toen was al duidelijk dat vaste boordcomputers, meestal met beperkte mogelijkheden als het gaat om communicatie tussen verschillende devices en systemen, op z’n retour waren. Om echt efficiënt en gestroomlijnd te werk te gaan is het gewoon essentieel om de verschillende softwarematige toepassingen binnen een organisatie te koppelen en data uit te wisselen. Wij richten ons grotendeels op Fleetmanagement, maar de in- en extern gegenereerde data van een organisatie kruipen steeds meer naar elkaar toe. Onze klanten versturen een ritlijst vanuit hun Transport Management systeem naar de DriversApp van de chauffeur. De chauffeur rond de rit-opdracht af en verstuurt een bevestiging terug. Tegelijkertijd zijn de positie en alle activiteiten die de chauffeur uitvoert inzichtelijk in onze webportal FleetControl.  Zijn urenregistratie is realtime inzichtelijk en de bijbehorende vergoedingen zijn alvast volgens CAO berekend en klaar om naar de financiële administratie te gaan voor afhandeling. Zijn rijgedrag wordt gemonitord door een CAN-Bus koppeling waarbij de DriversApp suggesties geeft om dit te verbeteren. De tacho koppeling zorgt ervoor dat ook deze gegevens al direct inzichtelijk zijn. Dit soort processen waren jaren geleden ondenkbaar, maar maken nu het verschil voor transporteurs.”

In de toekomst zal data een nog grotere rol gaan spelen, denkt Rob Bouwer. ”De kansen van digitalisering voor de supply chain worden eerlijk gezegd teveel onbenut gelaten. En dat is vreemd want het levert geld op terwijl het gezien wordt als een kostenpost. Een goede data infrastructuur gaat het verschil maken in de toekomst. Wij bij Data2Track hebben de meest complete boordcomputer app van Nederland ontwikkeld, maar zitten ook niet stil. Ook wij moeten mee met nieuwe opkomende technologieën. Alleen zo blijven wij voorop lopen in de wereld van Fleetmanagement.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer