Ga naar hoofdinhoud

KLG monteert Hankook: ‘Banden hebben grote invloed op kilometerkostprijs’

Met een wagenpark bestaande uit 280 trucks en 360 trailers verbruikt KLG Europe 1.400 banden per jaar. Om die kosten in de hand te houden, vertrouwt Fleet & Facility Manager Paul Haverkort op de truckbanden van Hankook. “Ze zijn maar een klein onderdeel van een truck of een trailer, maar hebben meer invloed op de kilometerkostprijs dan veel mensen zich realiseren.”

Het is niet zo maar een onderdeel. Banden vormen het enige fysieke contact van de truck met het wegdek en dat heeft effect op de veiligheid en het brandstofverbruik. “Daarom kiezen we voor kwaliteit en dat zit bij de banden van Hankook wel goed,” zegt Haverkort, die meer afneemt van de bandenfabrikant dan banden alleen. Extra services helpen KLG ongeplande stilstand te voorkomen en brandstof te besparen, maar ook om kosten inzichtelijk te maken.

Paul Haverkort, Fleet & Facility Manager KLG: “Het laatste wat we willen is dat onze chauffeurs zich onveilig voelen. Daarom kiezen we als bedrijf voor betrouwbaar materiaal.”

Continu inzicht

Eén van die services is de Fleetcheck. Ieder kwartaal wordt op locatie bij KLG de bandenspanning van alle trucks en trailers gecontroleerd. “Zowel een te hoge als een te lage bandenspanning kan extra kosten met zich mee brengen,” verklaart Jos Zoetmulder, Account Manger Fleet bij Hankook. “Een band die niet op spanning is, slijt sneller, wordt door extra wrijving snel warm en kan in het ergste geval klappen tijdens het rijden.” Haverkort vult aan dat in dat geval de kosten behoorlijk kunnen oplopen. “Niet alleen omdat het voertuig ongepland stil staat, maar ook omdat banden onderweg duurder zijn, helemaal in Frankrijk.” Mocht het toch nodig zijn, kan KLG terugvallen op de pech-onderweg-service van Hankook. “Gelukkig komt het bij ons niet vaak voor dat een band klapt. Ook omdat we een dedicated monteur in dienst hebben, die alle banden regelmatig naloopt.”

Tijdens de Fleetcheck, die wordt uitgevoerd door Profile, wordt naast de bandenspanning ook de uitlijning en de profieldiepte nagekeken. Alle bevindingen worden bijgehouden in een bandenportal. Deze data helpt Haverkort bij het professionaliseren van zijn bandenmanagement. “Op deze manier heb ik continu inzicht in de staat van alle banden van het wagenpark en zie ik in één oogopslag zowel de gemaakte kosten als de besparingen die gerealiseerd zijn.”

Duurzaamheidsdoel  

Haverkort vertelt dat door het op peil houden van de bandenspanning de brandstofbesparing inmiddels is opgelopen tot ruim twee procent. “Als je kijkt naar de grootte van onze vloot in combinatie met de huidige brandstofprijzen betekent dat een behoorlijke kostenbesparing. Bovendien draagt het bij aan ons corporate duurzaamheidsdoel.”

Want KLG heeft al een reductie van 15% CO2-uitstoot van de vrachtwagens behaald maar wil dit vóór 2030 met nog eens 30% gereduceerd hebben. Om dat doel te bereiken wordt er alleen geïnvesteerd in de nieuwste Euro 6-trucks. “Daarnaast zijn we fieldlab partner bij onze truck en trailer leveranciers. Waar we kunnen verduurzamen, doen we het.”

De tunneltechniek zorgt ervoor dat er verborgen groeven vrij komen op het moment dat de band gaat slijten, zodat het water altijd goed weg kan.

Goede grip

Ook de goede stuureigenschappen en grip op zowel droog- als nat wegdek zijn belangrijke redenen om Hankook banden onder de voertuigen te monteren. “Zuinig zijn op je personeel is ontzettend belangrijk, maar vanwege het oplopende chauffeurstekort is het belangrijker dan ooit. Daarom kiezen we als bedrijf nog bewuster voor betrouwbaar materiaal. We hebben een modern wagenpark dat goed wordt onderhouden en daar horen banden van premium kwaliteit bij. Het laatste wat we willen is dat onze chauffeurs zich onveilig voelen. Ze geven zelf aan meer controle over hun truck te hebben zodra er banden van Hankook onder zitten, vooral wanneer dat de allernieuwste zijn,” doelt Haverkort op de nieuwste types de SmartFlex AH51 voor de stuuras en de SmartFlex DH51 voor de aandrijfas.

Met een wagenpark bestaande uit 280 trucks en 360 trailers verbruikt KLG Europe 1.400 banden per jaar.

Zoetmulder ligt toe dat dankzij nieuwe technologieën en innovatie de stuureigenschappen en de grip van banden alsmaar beter worden. “Neem bijvoorbeeld de tunneltechniek. Die zorgt ervoor dat er verborgen groeven vrij komen op het moment dat de band gaat slijten, zodat het water altijd goed weg kan en het voertuig geen grip verliest. Zelfs wanneer een band bijna versleten is.” De banden van Hankook zijn voorzien van het Three-Peak Mountain Snowflake symbool. Dat wil zeggen dat ze getest zijn onder winterse omstandigheden en gekeurd voor besneeuwde wegen. “Voor ons is dit heel belangrijk, want onze chauffeurs komen op adressen in bergebieden waar niet altijd wordt gestrooid,” vult Haverkort aan. “Uit ervaring blijkt dat de banden van andere merken, ondanks dat ze het pretenderen, minder grip hebben dan die van Hankook.”

KLG Europe

KLG Europe bv, biedt wereldwijd logistieke diensten en services aan. Van transport over de weg, het water, het spoor of via de lucht tot value added services en douane afhandeling. Met 1.275 medewerkers, 17 vestigingen in drie landen en een totale warehousecapaciteit van 140.000 m2 is de organisatie nog steeds groeiende en heeft ook stevige ambities op dat gebied. De vestiging in Eersel verhuist volgend jaar naar een nieuw hypermodern en duurzaam pand op steenworp afstand van de huidige locatie, die te klein is geworden. Desondanks wil de logistieke dienstverlener het familiaire gevoel behouden. Juist daarom is goed contact met een leverancier voor Fleet & Facility Manager Paul Haverkort belangrijk. “Daar moet ik op kunnen vertrouwen. Omdat we zo veel banden afnemen, zijn we op zoek naar een strategische partner in plaats van een klant-leverancier relatie. Dat is de kracht van Hankook en KLG samen.”

KLG Europe biedt transport over de weg, het water, het spoor en via de lucht.
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer