Ga naar hoofdinhoud

Melis profiteert van nieuw ritplanningssysteem

Melis Logistics uit Duiven heeft de afgelopen vier jaar flinke stappen gezet op het gebied van ICT. Het voorlopige hoogtepunt is de implementatie van het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST. De planners zijn nu minder tijd kwijt met het indelen van de ritten, terwijl de efficiëntie van die ritten tegelijkertijd is toegenomen. Operationeel manager Nick Broekhuysen: “Ik kan me niet voorstellen dat over vijf jaar nog iemand handmatig orders naar ritten zit te slepen.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Op de locatie waar het kantoor van Melis Logistics in 2016 door brand werd verwoest, staat nu een modern warehouse. De palletstellingen liggen vol met onder meer zonnepanelen, warmtepompen en bouwmaterialen. “Met warehousing zijn we de afgelopen jaren flink gegroeid. Een eindje verderop hebben we zelfs een extra warehouse gehuurd”, vertelt algemeen directeur Marwin Melis.

Directeur Marwin Melis: “Door de berekeningen van PTV konden we een lager tarief aanbieden dan we zelf voor mogelijk hadden gehouden.”

Het besluit om na de brand een warehouse terug te bouwen, heeft goed uitgepakt voor de logistiek dienstverlener uit Duiven. “Het warehouse was voor ons de springplank naar een fijnmazig distributienetwerk. Dat hadden we twee jaar geleden nog niet”, verklaart Melis, die eraan toevoegt dat ook de andere activiteiten flink groeien. Denk aan het dedicated transport voor de bevoorrading van winkels van Kruidvat en Lidl. “Het aantal vrachtwagens voor Kruidvat is gegroeid van 6 naar 15, voor Lidl van 8 naar 12. Daarnaast zijn we een van de weinige specialisten in kooiaapdistributie. We kunnen binnen 24 uur locaties in heel Nederland bevoorraden met de kooiaap. Steeds vaker doen we dat ook in België en in het Ruhrgebied.”

Tweeënhalve ton

Melis is in 2018 met 20 procent gegroeid, in 2019 zelfs met 37 procent. Dat zijn groeicijfers die het bedrijf twee jaar achter elkaar de FD Gazellen Award voor snelst groeiende bedrijven in Nederland heeft bezorgd. Op de vraag waar de groei vandaan komt, wijst Melis naar het jonge en dynamische team. “Dat denkt anders dan andere logistiek dienstverleners. We hebben veel geïnvesteerd in nieuw materieel. We beschikken nu over een vloot van 125 voertuigen, waaronder 28 bakwagens. Daarnaast hebben we veel geld gestoken in ICT, alleen vorig jaar al tweeënhalve ton.”
Tot 2016 geleden deed het team van Melis alles nog in Excel. In dat jaar is het transportmanagementsysteem Transpas geïmplementeerd. Later volgden het warehousemanagementsysteem van Boltrics en de boordcomputer van Trimble. Ook heeft Melis een eigen app ontwikkeld, die chauffeurs in de gelegenheid stelt om verlof aan te vragen, hun loonstrookje te bekijken of instructiefilmpjes te zien.
In 2019 volgde een volgende stap met de implementatie van het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST. De aanleiding daarvoor was een offerteaanvraag van Rittal, fabrikant van serverkasten uit Zevenaar. Melis ontving die op het moment dat operationeel manager Nick Broekhuysen op vakantie was. “Daarom heb ik twee dagen lang een consultant van PTV ingehuurd om de ritten van Rittal te optimaliseren en de kostprijs te berekenen. Een goede zet, want door die berekeningen konden we een lager tarief aanbieden dan we zelf voor mogelijk hadden gehouden. Dankzij PTV hebben we een grote klant met een aanzienlijke omzet binnengehaald.”

Met één klik

Nadat Rittal definitief had getekend, loste Melis zijn belofte in: volledige implementatie van Route Optimiser ST. “Dat was de afspraak die ik had gemaakt met de consultant van PTV”, lacht de directeur. Hij voegt eraan toe dat een ritplanningssysteem nodig was om verdere groei van het bedrijf te faciliteren. Operationeel manager Nick Broekhuysen staat achter het besluit om het ritplanningssysteem aan te schaffen. “Transpas bood weliswaar enige ondersteuning bij de planning, maar de planners moesten altijd nog zelf slepen met orders om ritten samen te stellen. Route Optimiser ST daarentegen genereert met één klik een compleet planvoorstel.”
In eerste instantie heeft Melis het ritplanningssysteem alleen ingezet voor Rittal. Dat gaat om een ladingpakket met gemiddeld 80 laadmeter en 100 tot 135 zendingen per dag. Het bedrijf zet zelf de goederen klaar op de productielocatie in Zevenaar, waarna Melis ze rond 18.00 uur komt laden. Het ritplanningssysteem komt hiervoor met een planvoorstel, dat zo nodig door de planners wordt verbeterd. Transportplanner Remco van Meegen: “Een planningssysteem kent alleen maar zwart en wit: een order past wel of niet in een rit. Als planners weten wij dat tussen zwart en wit een heleboel grijstinten bestaan. We weten waar nog wat ruimte zit en waar we nog wat kunnen schuiven. Maar meestal zijn er twee of drie ritten die zonder finetuning al helemaal goed zijn. Daar hoeven we niet meer naar te kijken.”

Minder afhankelijk

Nu de zendingen van Rittal grotendeels automatisch worden gepland, wil Melis het ritplanningssysteem voor alle klanten van het fijnmazige distributienetwerk inzetten. Dat maakt het gemakkelijker om de ritten voor Rittal te combineren met andere klanten. Het resultaat: nog meer efficiëntie. Broekhuysen: “Daarnaast zijn we nu veel minder dan voorheen afhankelijk van de planners. Als een van hen een slechte dag had, zag je dat meteen terug in het aantal halfvolle ritten of in het missen van tijdsleveringen.”
Een ander voordeel is de snelheid van plannen. “Onze planners kunnen nu wachten tot alle orders aan het eind van de dag binnen zijn. Daarna hebben ze nog steeds voldoende tijd om met het systeem een planvoorstel te maken en dat te verbeteren”, vertelt Broekhuysen.
Voorheen was het maken van de ritplanning een dagtaak. Elke order die gedurende de dag binnenkwam, werd meteen naar een rit gesleept. Met elke volgende order werd de ritplanning weer bijgesteld. Op die manier kregen de planners vroegtijdig inzicht in mogelijke knelpunten. “Maar nog altijd konden ze de planning pas definitief maken als aan het eind van de dag alle orders in het systeem stonden. Met de kans dat ze de planning toch weer moesten omgooien”, weet Broekhuysen. Nu hoeven de planners gedurende de dag alleen maar enkele restricties zoals het aantal laadmeters en tijdsleveringen in de gaten te houden. Straks moet het ritplanningssysteem zo zijn ingesteld, dat automatisch een waarschuwing volgt als het aantal laadmeters een vooraf vastgestelde norm overschrijdt. “Dan kunnen we op tijd een extra auto inschakelen.”

Tijdsleveringen

De implementatie van Route Optimiser ST verliep vlot. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de goede communicatie tussen PTV en Art Systems, het bedrijf achter Transpas. “Zij hadden regelmatig contact met elkaar over de interface tussen beide systemen. Daar hoefden wij als logistiek dienstverlener niet zelf tussen te zitten. Dat zou alleen maar vertraging opleveren en misverstanden in de hand werken”, vertelt Melis.
De investering in het ritplanningssysteem heeft inmiddels de nodige waarde opgeleverd. De beladingsgraad van de ritten in het distributienetwerk is gestegen naar 90 procent. De planning houdt beter dan voorheen rekening met tijdsleveringen. Steeds vaker moeten goederen zoals serverkasten, zonnepanelen of warmtepompen op een specifieke tijd zijn afgeleverd, omdat installateurs anders niet verder kunnen.

Op het overzichtsscherm van Route Optimiser ST staat met kleur duidelijk aangegeven welke order een tijdslevering betreft. Een teller houdt het totale aantal tijdsleveringen bij. “Het gaat niet lukken om drie tijdsleveringen om acht uur ’s ochtends in Noord-Holland in te plannen. Dan kunnen we klanten bellen met de vraag of we het tijdstip van leveren kunnen aanpassen”, zegt Broekhuysen.

Simulatie en forecasting

Als straks het hele fijnmazige distributienetwerk wordt gepland met Route Optimiser ST, wil Melis het systeem ook inzetten voor kooiaapdistributie. Planner Remco van Meegen heeft vertrouwen in die stap. “Dat we straks alles met één systeem plannen, levert ongetwijfeld synergievoordelen op. Nu plant elke planner zijn eigen stukje en zie je niet welke knelpunten een collega heeft. Dat gaat straks veranderen.”
De komende tijd wil Melis meer gebruikmaken van de data die het ritplanningssysteem oplevert. De nieuwe BI-module (business intelligence) van PTV biedt daarvoor mogelijkheden. “Wij streven naar een meer datagedreven werkwijze, zodat we betere beslissingen kunnen nemen. Loont het om elke dag een vrachtwagen naar België te sturen of is twee keer per week voldoende? Hoe hoog is de stopdichtheid en hoe kunnen we die verder verbeteren?”, aldus Broekhuysen.
Hij hoopt dat de planners straks niet alleen tijd hebben voor de operationele planning, maar ook voor vraagstukken op tactisch niveau. Denk aan simulatie: wat is het effect als die ene vrachtwagen niet om 6.00 uur vertrekt, maar om 5.00 of om 8.00 uur? “Of neem forecasting. Hoeveel orders kunnen we in mei of juni verwachten? Hoeveel vrachtwagens en chauffeurs hebben we dan nodig? En natuurlijk moeten we zoeken naar mogelijkheden om de marges te vergroten.”
Dat vergt het nodige van de planners, weet Broekhuysen. Planners worden straks halve ICT’ers, die hun kennis over chauffeurs, voertuigen en klanten in het systeem moeten zetten. “Zij moeten straks de vertaalslag tussen de operatie en het planningssysteem maken. Volledig automatisch plannen heeft de toekomst. Ik kan me niet voorstellen dat er over vijf jaar nog ergens een planner is die handmatig orders naar ritten zit te slepen.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Melis_PTV-1-1024x683.jpg

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer