1000 Punten Test Euro 4 en 5 AdBlue • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

1000 Punten Test Euro 4 en 5 AdBlue

(JULI/AUGUSTUS 2006)  – In de jaarlijkse 1000 Punten Test gaat het – hoe kan het ook anders – om Euro 4 en Euro 5 trucks. Getest werden vier trekkers tussen de 480 en 500 pk, die allemaal gebruik maken van SCR-techniek.Vier keer AdBlue dus.

Close finish!

Het segment aan de onderkant van de vijfhonderd pk grens wint snel aan populariteit. Wij legden vier trekkers een volle week lang langs de meetlat en daarvoor kregen we alle medewerking. Alle vier merken hebben van te voren uitvoerige testritten gedaan op onze testroute op Autobahn 62 en 1 en daarbij werden diverse achteras overbrengingen getest, voordat de definitieve keuze werd gemaakt. In het geval van Scania is dat een op het eerste gezicht wat vreemde. Zij komen namelijk op de proppen met een erg korte overbrenging, waardoor de V8 bij 85 kilometer per uur zo’n 1485 toeren maakt. Het voordeel van zo’n korte achteras is dat de schakelautomaat maar weinig te doen heeft. Op het gehele traject schakelt de Opticruise slechts drie keer! Wat ook opvalt aan de deelnemende trucks is dat ze allemaal gebruik maken van SCR, met AdBlue dus. MAN had jammer genoeg de nieuwe D26-motorvoor deze vermogens nog niet klaar met EGR, en Scania koos voor de V8 500 boven de zes cilinder met 470 pk en EGR. Helaas ging DAF niet op onze uitnodiging in om de nieuwe XF105 voor deze test in te zetten.

De test
Het eerste deel van de test heeft vooral betrekking op het rijden en het verbruik. Op dag één worden de combinaties gewogen, de bandenspanning gecontroleerd en worden de kilometertellers gecontroleerd. Verder worden ook de decibellen gemeten deze eerste dag. De tweede dag gaan we op weg vanaf Raststätte Hochwald. De route gaat richting Trier en vervolgens richting Koblenz. Vervolgens rijden we terug om de hoge klim vanuit het Moseltal te maken. Daarna rijden we richting Pirmasens over de A62 om bij Kusel weerom te keren naar Hochwald. In totaal is het een rit van twee uur en een kwartier. De vier testchauffeurs komen uit Spanje, Frankrijk, België en Nederland en alle vier de chauffeurs rijden het parcours vijf keer. De eerste rit is om de route te leren kennen, maar daarna wordt het serieus. Het belangrijkste is een zo constant mogelijke rijstijl. De resultaten moeten per auto vergelijkbaar zijn en daarom rijden we constant 85. In afdalingen laten we de snelheid oplopen tot 90. Om te voorkomen dat we van het gas af moeten voor langzaam verkeer gaan we erg vroeg naar links. Na iedere rit wordt er omgekoppeld, waardoor iedere trekker een rit met elke trailer maakt. Hierdoor worden de verschillen in rolweerstand van de opleggers geneutraliseerd. Bij de testritten wordt door de bijrijder een omslachtige administratie gevoerd. Om de kilometer worden de gegevens van de stopwatch en de brandstof verbruiksmeter genoteerd. Bergop gebeurt dat zelfs iedere vijfhonderd meter! Hierdoor ontstaat er een gedetailleerd beeld van het verbruiken de snelheid op iedere mogelijke etappe. Met die gegevens kunnen eventuele calamiteiten verrekend worden, maar we kunnen ook exact zien waar de meeste liters gevraagd worden. Vervolgens is de hele testcrew maar liefst drie dagen bezig met het meten van allerlei zaken zoals de instappen, bedden en de verstelmogelijkheden van stoelen en stuurwielen. Ook de dode hoeken worden gemeten, net als de inhoud van de opbergkasten. Uiteraard hebben we ook nu weer onze standaard bepakking in alle cabines gestopt om te kijken hoe praktisch de opbergruimtes zijn. Inhoud is één ding, praktisch is soms heel wat anders, zo blijkt.

Iveco: fijne truck voor chauffeur
De Iveco Stralis is een AS-uitvoering met 480 pk in Euro 5 uitvoering. De Cursor 13 motor heeft een cilinderinhoud van12880 cc en deze zescilinder is voorzien van EDC-gestuurde pompinjectors. Eén van de geheimen van de Cursor-motor is de variabele turbogeometrie waardoor de turbo over een groter toerengebied een bijdrage levert aan rendement en vermogen. De Iveco stuurt strak en trekt als een beer. In de test rijden we met een 480 pk uitvoering, maar inmiddels heeft Iveco de motorenkeuze veranderd. De 480 gaat voortaan als 500 pk door het leven. Meer vermogen dus, en een iets hoger koppel. Verder is inmiddels ook de bediening van de AS-Tronic automaat veranderd. Die zit voortaan aan de stuurkolom, waardoor de joy- stickachtige pook op de vloer verdwenen is. Een andere noviteit is dat er bij de nieuwe modellen andere spiegels gemonteerd worden. Die nieuwe spiegels hebben zo ongeveer de vormgeving van de Scania-spiegels. Alles bij elkaar toch weer een aardige update van de Stralis. Het merk is in Nederland niet sterk vertegenwoordigd en kennelijk maakt onbekend nog steeds onbemind. Voor de chauffeur is zo’n Stralis namelijk helemaal geen straf. De cabine is ruim, de decibellen blijven keurig binnen de perken en de auto stuurt gewoon fijn. Het interieur is wat afwijkend met al dat fel grijze kunststof, maar lelijk is het niet. Het doet allemaal wat goedkoop aan, maar toch is het beslist een fijne cabine. De uitvoering waar we mee rijden is een zogenaamde ‘single driver’ cabine met een zitje op de plaats van het onderbed. Beneden slapen kan wel, maar boven heb je veel meer ruimte en comfort. Om in dat bed te klimmen is er een laddertje ingebouwd in de onderkant van het bed, maar in de praktijk zal de koelkast meestal wel als opstapje gebruikt worden. Het bovenbed zelf bestaat uit twee delen waardoor er een naad in het midden ontstaat in de lengterichting. Het is wel te doen, maar echt ideaal is het niet. Er is uiteraard ook een versie met een normaal onderbed leverbaar en daar zou onze voorkeur naar uitgaan.

Scania: V8 scoort uitstekend
Scania levert zowel EGR- als SCR-techniek en onze verwachting was dan ook dat er een R 470 met EGR zou deelnemen aan de test. Omdat de overige merken met 480 en 500pk trekkers op de proppen kwamen, besloot Scania een R 500 in Euro5 uitvoering in te zetten. Dat betekent een V8, en dus ook SCR. Bij deze test is het verbruik van groot belang, maar ook zaken als gemiddelde snelheiden rijgenot spelen een belangrijke rol. Scania zet dus vooral in op die aspecten waarbij het wat hogere verbruik van deV8 voor lief wordt genomen. Ook het eigen gewicht van de V8 is wat hoger dan de zescilinderlijn motor, en dat gaat ten koste van het laadvermogen. De 16 liter grote V8 machine heeft een koppel van 2500 Nm tussen de 1000 en 1350 omwentelingen en dat zorgt er samen met de korte achteras overbrenging van 3,27:1 voor, dat bergen rap worden genomen. In het gedeelte rijgedrag en prestaties scoort de V8 dan ook het best van allemaal! Bij het brandstofverbruik worden die extra punten helaas voor Scania weer teniet gedaan door de 16 liter grote krachtbron. In de cabine verbazen we ons weer eens over het onderbed met al die losse delen. Verder ontbreken er nog steeds kleppen voor de bovenkastjes en zijn er bijvoorbeeld geen lectuurnetjes aanwezig. Ook een plekje voor je persoonlijke spullen bij het bed ontbreekt. Maar eenmaal onderweg met de Scania vergeet je die nadelen allemaal. De zit achter het nog steeds unieke verstelbare stuurwiel is geweldig en een gen. De 16 liter grote V8 machine heeft een koppel van 2500 Nm tussen de 1000 en 1350 omwentelingen en dat zorgt er samen met de korte achterasoverbrenging van 3,27:1 voor, dat bergen rap worden genomen. In het gedeelte rijgedrag en prestaties scoort de V8 dan ook het best van allemaal! Bij het brandstofverbruik worden die extra punten helaas voor Scania weer teniet gedaan door de 16 liter grote krachtbron. In de cabine verbazen we ons weer eens over het onderbed met al die losse delen. Verder ontbreken er nog steeds kleppen voor de bovenkastjes en zijn er bijvoorbeeld geen lectuurnetjes aanwezig. Ook een plekje voor je Scania stuurt gewoon superstrak. De vering is perfect nu, vooral met de vier balgen op de achteras en ook de bediening van de OptiCruise-automaat is erg handig. Het enige waar ik maar niet Scania stuurt gewoon superstrak. De vering is perfect nu, vooral met de vier balgen op de achteras en ook de bediening van de OptiCruise-automaat is erg handig. Het enige waar ik maar niet aan kan wennen is dat koppelingspedaal. Na ieder ritje kom ik weer hortend en stotend tot stilstand omdat ik het ding vergeet. Het is dan ook vreemd, je rijdt automaat totdat je stilstaat.

Volvo: bergbestormer
De Volvo FH is voorzien van de nieuwe D13A-mo-tor en levert 480 pk. De truck is uitgevoerd in Euro4 uitvoering en is net als de andere drie voorzien van SCR. Volvo levert ook twee EGR-modellen van390 en 430 pk, maar die zijn voorzien van de ‘oude’D12-motor en de vorige generatie I-Shift. Die motoren worden nog gebouwd voor onder meer de USA en Japan, maar volgens Volvo ligt het verbruik met de EGR-techniek tot maximaal 5 procent hoger dan bij de nieuwe D13A met SCR. De Zweden zetten hun kaarten dan eigenlijk ook volledig in op SCR voor Europa. De geheel nieuwe 13 liter zescilinder lijnmotor levert 2400 Nm tussen de 1050 en 1400 toeren en daarmee is ook deze Volvo beslist een bergbestormer. Anders dan Scania koos Volvo voor de test voor een 2,79:1 achterasoverbrenging en dat leidt tot lagere toerentallen, maar iets meer schakelen. Nu tellen wij het aantal schakelingen in deze test wel, maar de waarde daarvan is steeds minder, aangezien we met geautomatiseerde bakken te maken hebben. De Volvo draait bij 85 kilometer per uur 1230 toeren en daarmee zit de motor prachtig in zijn maximale koppel. Dat zorgt niet alleen voor een prettig laag verbruik, maar ook voor rust in de cabine. De decibelmeting toont aan dat alle vier de trucks vlak bij elkaar zitten qua geluid, maar in de Volvo is de toonhoogte erg prettig. De Globetrotter-cabine staat trouwens op nieuw ontworpen luchtvering en dat scheelt een slok op een borrel. De FH-cabines hadden tot nu toe nogal wat last van rolneigingen in bochten, maar dat is nu over. Het enige punt van kritiek is de vering van de vooras. Die is voor het mooie nog wat te hard.

Mercedes-Benz: meest verkochte AdBlue-truck
Net als Volvo is ook Mercedes vertegenwoordigd met een Euro 4 uitvoering. De Actros 1848 LSheeft de bekende OM501LA V6 motor onder de cabine staan. Deze 12 liter krachtbron is voorzien van ‘Blue-Tec’ techniek, zoals dit merk SCR noemt. Mercedes was de grote gangmaker van deze techniek en inmiddels heeft deze firma al zo’n tienduizend Euro 4en 5 vrachtwagens geproduceerd. Achter de V6is de ‘oude’ Telligent geautomatiseerde 16 bak gemonteerd. Dat is een gesynchroniseerde bak die inmiddels is vervangen door de nieuwe generatie onder de naam Powershift. Die bak is ongesynchroniseerd, net als wat opbergvakjes. Voor de rest is het interieur gelijk aan de MegaSpace en daar is niks mis mee. Er is voldoende opbergruimte, er zijn fraaie materialen gebruikt en alles ziet er keurig uit. Het onderbed is niet het grootste, de AS-Tronic en de I- Shift van Volvo. Dat scheelt in eigen gewicht, maar vooral in reactietijd. Dat laatste is iets waar de Actros met de ‘oude’ Telligent-automaat waar wij mee rijden duidelijk in tekort schiet. Met name in bochten reageert de schakelautomaat gewoon trager dan de anderen. De LS-cabine is zeg maar de lage uitvoering van de Actros. Het verschil merk je bij het instappen, want dat ene treetje extra scheelt behoorlijk. In het interieur is het grote verschil dat de LS een motortunnel heeft in plaats van een vlakke vloer. Daardoor vervalt de mooie grote schuiflade onder de koelkast en missen er maar er ligt wel een fijne, echte matras. Mercedes promoot het boven slapen in de Actros vanwege de speciale Lattoflex-lattenbodem. Op zich een uitstekend bed, alleen moet je wel steeds de rugleuning van beide stoelen naar voren klappen voordat het bed naar beneden kan.

Scores dicht bij elkaar!
Opzet bij de 1000 PuntenTest is dat de trucks op zoveel mogelijk aspecten worden vergeleken en beoordeeld. Voor een groot deel worden de punten toegekend door de deelnemende journalisten, de rest van de punten ontstaat door de testresultaten en de metingen. Waar het gaat om de cabine, de instap, de afwerking en de opbergvakken zijn in totaal 190 van de1000 punten te verdienen. De Mercedes en de Volvo scoren hier het hoogst. De Scania haalt hier de minste punten, zelfs nog onder de Iveco en dat zal menigeen verbazen. Bij het onderdeel ‘rijden’ gaat het vooral om hoe de truck aanvoelt, over de klimaatbeheersing in de cabine en onder meer het remmen. Hier zijn 200 punten te verdienen en daarbij scoren de beide Zweden het hoogste. Hier is de laagste positie voor de Mercedes. Het volgende hoofdstuk is ‘aandrijflijn en prestaties’ en dat is het onderdeel waar Scania op wint. De dikke V8 in combinatie met de korte achterasoverbrenging zorgt hier voor winst. De Volvo is hier een goede tweede, terwijl de Mercedes alweer als hekkensluiter fungeert. Bij het brandstofverbruik is de Mercedes-Benz Actros echter de winnaar, direct gevolgd door de Iveco en de Volvo. De Scania laat hier met zijn V8 logischerwijs wat punten vallen. Op het gebied van kosten en baten kijken we ondermeer naar het laadvermogen, de onderhoudsinterval en de standaard specificatie. Hierbij wint de Scania, gevolgd door de Mercedes, de Volvo en de Iveco. Op het gebied van veiligheid scoort de Scania het hoogst. De Mercedes is hier tweede en de Volvo en Iveco delen de laatste plaats. Dat lijkt vreemd voor Volvo, het Zweedse merk dat het woord ‘safety’ zo ongeveer uit heeft gevonden, maar deze uitkomst heeft alles te maken met de dode hoeken. Vooral de grote spiegelhuizen van de Volvo zorgen voor flinke dode hoeken. Toch is de Volvo Globetrotter uiteindelijk de winnaar van het totaalklassement, gevolgd door de Scania. De Mercedes-Benz Actros eindigt op een derde plaats en de Iveco als vierde. De grote verliezer is wat ons betreft DAF, want die had met de nieuwe XF105 hier zeker goed gescoord. Een kanttekening bij de totaalscore is wel dat de onderlinge verschillen erg klein zijn. Het verschil tussen de nummers 1 en 4 is dertig punten ofwel 0,3%. Wat ten slotte ook nog opvalt, zijn de forse verschillen in het verbruik van AdBlue. Iveco is de zuinigste met 1,15 l/100 km, Volvo heeft maar liefst 1,84 l/100 km nodig. Ook het uitgangspunt dat een Euro 5 truck meer AdBlue gebruikt dan een truck met Euro 4 motor, gaat tijdens deze test niet op.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 1000-puntentest-Euro4-en-Euro5-Adblue.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.                                        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer