Nieuws

Renault Trucks heeft de afgelopen anderhalf jaar intensief getest met haar concepttruck Urban Lab 2, ontworpen om bij stedelijk en regionaal transport het brandstofverbruik en CO2-emissie zo veel mogelijk te beperken. Dat is gelukt: er werd een reductie van 12,8 procent behaald. Dat staat voor 3,5 liter diesel en 9 kg CO2 per 100 kilometer.

Daarvoor werd een 19 tons Renault Trucks D met 280 pk volledig geoptimaliseerd door aerodynamische aanpassingen, een hybride aandrijving, lage-rolweerstandbanden en communicatie met de verkeersinfrastructuur.

Na 8 maanden voorbereiding en statische testen werd er dit jaar nog zeven maanden op de rollenbank en op de openbare weg getest, goed voor 4.500 km. De testroute bestond uit 12 kilometer in stedelijk gebied, 50 km op regionale wegen en 57 km op snelwegen. Het micro-hybridesysteem, ontwikkeld samen met Valeo, werd gebruikt voor om de recuperatie van energie te maximaliseren, maar ook om start/stop processen te optimaliseren en vibratie zoveel mogelijk te beperken.

Het was vanaf het begin al duidelijk dat Urban Lab 2 enkel een concepttruck was. Renault Trucks zegt echter te kijken naar integratie van de best presterende componenten van de Urban Lab 2 in productietrucks.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven