Speciaal voor het Superbus project van Wubbo Ockels ontwikkelde Vredestein een bedrijfsautoband die een combinatie van hoge belasting en hoge snelheid aan kan.

De Superbusband is een speciaal door Vredestein ontwikkelde band die de afmetingen heeft van een vrachtwagenband maar er uit ziet als een vergrote sportwagenband. De band moet bij snelheden tot 250 km/uur de voor een autobus gangbare asbelastingen van 10 ton en meer aan kunnen. Verder wordt een lage rolweerstand gevraagd om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Vredestein voert op dit moment een groot aantal testen uit met deze nieuwe band waarbij ook naar wordt gekeken. De maximum snelheid die tot u toe is gehaald tijdens de testen is 340 km/uur en dus ruim voldoende voor de Superbus.In de toekomst zullen de banden ook op de openbare weg worden getest.
Het Superbus team van de TU Delft, onder leiding van (v.r.n.l op de foto) Wubbo Ockels, Antonia Terzi en Joris Melkert, heeft de eerste twee banden in ontvangst genomen.
De Superbus moet de snelheid van een ‘hogesnelheidstrein’ combineren met de flexibiliteit van een auto. Bedoeling is om in augustus 2008 op de Olympische spelen in Beijing de gasten in een prototype van de Superbus van en naar het Heineken Holland Huis te vervoeren. Op de website van Superbus kan de stand van zaken worden gevolgd.
De Superbus moet de snelheid van een ‘hogesnelheidstrein’ combineren met de flexibiliteit van een auto. Bedoeling is om in augustus 2008 op de Olympische spelen in Beijing de gasten in een prototype van de Superbus van en naar het Heineken Holland Huis te vervoeren. Op de website van Superbus kan de stand van zaken worden gevolgd.

Auteur: Pieter Wieman