Ga naar hoofdinhoud

49 tons Volvo FMX voor Prins Transport

Prins Transport uit Purmerend heeft een Volvo FMX 10×4 TAG-XL rijplatenvoertuig in gebruik genomen. Een wereldprimeur, zegt Volvo Trucks, want de FMX is het eerste voertuig af fabriek met een GVW van 49 ton. De Volvo FMX werd geleverd door Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens Zwaag.

Volvo FMX 104V TAG-XL van Prins uit West Knollendam.“Het is een kant-en-klaar Volvo-product en dat sprak me erg aan”, stelt Johan Prins, verantwoordelijk voor planning en het materieel van het gelijknamige bedrijf. “Volvo Trucks biedt als enige truckproducent een oplossing, waarbij geen tussenleverancier nodig is. Het voertuig is optimaal uitgenut, doordat de lift- en stuurbare sleepas 1,83 meter achter het tandemstel is gemonteerd. Door deze configuratie ontstaat een GVW van 49 ton. Bijkomend voordeel is dat de truck volledig Volvo is en dat de doorlooptijd van fabriek naar carrosseriebouwer enorm kort is.”

De truck wordt ingezet als rijplatenvoertuig, waarbij 29 ton aan rijplaten geladen kan worden. “We hebben gekozen voor 10×4, met twee aangedreven assen, omdat we in principe altijd over onze eigen rijplaten rijden en dus niet in het terrein. Ook het vermogen van 460 pk is voldoende in dit werk.” Het rijplatenvoertuig is een ‘zelfrijdende’ truck, die vanaf de Epsilon-kraan bediend wordt. “Voor ons werk is dat essentieel. Afhankelijk van het type rijplaat kun je een volledige lading van 29 platen in een uur leggen. Efficiency is belangrijk in dit werk. Bij grote bouwprojecten leggen we duizenden platen, meer dan 7.000 is geen uitzondering.. Het is daarom ook essentieel dat de truck vanaf de kraan te bedienen is. Uiteraard is het systeem beveiligd, waarbij het ingrijpt als er iets voor de truck gebeurt.”

Volvo FMX10x4V TAG-XL voor Prins TransportJohan Prins verwacht veel van de Volvo FMX. “Het is een soepel rijdende truck, zeker dankzij Volvo I-Shift. Voor de chauffeur is het een comfortabele truck.” Voor Prins Transport is de nieuwe Volvo FMX het vijfde rijplatenvoertuig. Naast de 10×4 werd er ook een Volvo FH 6×2 trekker afgeleverd. Het totale wagenpark komt daarmee op elf eenheden. “We kunnen bij Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens terecht met al onze vragen, zowel op het gebied van nieuwe trucks, als voor ons getrokken materieel. We hebben echt een super relatie.”

Prins Transport verzorgt internationale transporten, ongeacht hoogte, lengte of gewicht. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het transport van damwanden, stalen dragline schotten, azobé dragline schotten, rijplaten en het leggen daarvan. “Wij komen voor de bouw en na de bouw. We verplaatsen heistellingen, draglines en houden ons bezig met exceptioneel transport zoals silo’s, ketels en machine transport. Naast dit zijn wij ook actief in de levering en montage van zwembad vloeren met trucks en autolaadkranen, van Noordkaap tot Gibraltar… Ons materieel is aangepast op de klus die we uitvoeren. Zo hebben we semidiepladers, uitschuiftrailers met of zonder kranen, huifopleggers en bakwagens met autolaadkraan.” Prins Transport bestaat sinds 1875, de huidige directie bestaat uit algemeen directeur Cor en Nicolien financiële zaken. Johan en Nicolien zijn de zevende generatie in het bedrijf.

Eén reactie op “49 tons Volvo FMX voor Prins Transport

  • H.J.

    Is het niet zo dat de gestuurde sleep as op een grotere as afstand is gezet bij Terberg in IJsselstein onder licentie van Volvo met een Volvo as ? dan loopt alles via Volvo Dealer ( Service en garantie ), maar word de aanpassing bij Terberg gedaan. Volgens mij levert Volvo alleen Tridem’s met korte as afstand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer