Het moet afgelopen zijn met de vrijheid van de truckers en de binnenschippers in de haven van Rotterdam. Anders loopt het verkeer van en naar de haven geheid vast, waarschuwde Hans Smits, hoofddirecteur van het Havenbedrijf Rotterdam deze week op de 20e Nationale Distributiedag van Nederland Distributieland.
Hij lanceerde daar een zespuntenplan waarbij alle verkeer van en naar de haven volledig gestuurd wordt. Een truck met een container mag dan alleen nog op afroep naar de haven komen als het, net als in het luchtverkeer, een slot tussen tien en lef uur ’s avonds toegekend gekregen heeft. Die slot krijgt de trucker veel vaker ’s avonds en ’s nachts maar dan heeft hij van de containerterminal ook de garantie dat ie direct wordt geholpen in plaats van nu overdag in de file te staan, de A15 te verstoppen, en vaak vele uren op de terminals te moeten wachten. Smits zegt ’s nachts wakker te liggen van de tot soms wel 20 kilometer lange files op de A15. Om daarmee af te rekenen stelt Smits voor om bijvoorbeeld bij Venlo grote parkeerterreinen in te richten waar trucks uit het Europese achterland hun slot voor de Rotterdamse haven kunnen afwachten.
Ook de tijd dat binnenschepen zes en meer containertermninals bij langs gaan om overal een of meerdere containers te laden of te lossen, is wat Smits betreft echt voorbij omdat dit tot teveel opstoppingen en vertragingen in de haven leidt. De binnenvaart levcert z’n vracht af op binnenvaartterminals waar vandaan shuttles over water of trein de containers bij de terminals op de Maasvlakte afleveren.
Om de luchtvervuiling in het havengebied terug te dringen wil Smits de vieze trucks uit het Rotterdamse havengebied weren. Na het stadscentrum van Rotterdam (september dit jaar) zouden wat betreft Smits zowel de bestaande Maasvlakte I als nieuwe Maasvlakte moeten worden aangewezen tot milieuzone waar dan alleen nog schone trucks mogen komen.
Bron: Algemeen Dagblad