Het plan van de Europese Commissie voor hogere minimumaccijnzen op diesel in de gehele Europese Unie is bij voorbaat kansloos omdat sommige EU-landen er nooit mee zullen instemmen. Dat zegt het CDA in het Europees Parlement.
De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, wil dat Luxemburg en veel Oost-Europese landen de komende jaren de accijnzen op diesel voor de transportsector verhogen, om zo te voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs heel ver omrijden om bijvoorbeeld in Luxemburg goedkoop te tanken. Dat is slecht voor het milieu en voor de concurrentie in Europa.
Maar volgens CDA-Europarlementariër Corien Wortmann is het een ordinaire lastenverzwaring voor de transportsector. Veel zorgen maakt ze zich echter niet. “Dit is een belastingmaatregel die alleen kan worden ingevoerd met unanieme steun van de 27 EU-landen. En een aantal lidstaten zal hier zeker niet mee instemmen.”
Negen EU-landen heffen nu minder dan 30 cent accijns per liter. Dat zou volgens het concept-voorstel minstens 38 cent moeten worden in 2014.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt dat de maatregel slechts een klein deel van de Nederlandse transporteurs raakt. De organisatie vindt het voorstel ongerechtvaardigd. “Vrachtwagens rijden echt geen tientallen of honderden kilometers extra om maar in Luxemburg te kunnen tanken. Dat is veel te duur”, aldus een TLN-deskundige.
TLN wijst bovendien op de maatschappelijke functie van transporteurs. Bovendien hebben vrachtwagens geen alternatief: ze kunnen alleen op diesel rijden, terwijl gewone automobilisten een auto kunnen kopen die ook op benzine of aardgas rijdt.
Maar volgens CDA-Europarlementariër Corien Wortmann is het een ordinaire lastenverzwaring voor de transportsector. Veel zorgen maakt ze zich echter niet. “Dit is een belastingmaatregel die alleen kan worden ingevoerd met unanieme steun van de 27 EU-landen. En een aantal lidstaten zal hier zeker niet mee instemmen.”
Negen EU-landen heffen nu minder dan 30 cent accijns per liter. Dat zou volgens het concept-voorstel minstens 38 cent moeten worden in 2014.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt dat de maatregel slechts een klein deel van de Nederlandse transporteurs raakt. De organisatie vindt het voorstel ongerechtvaardigd. “Vrachtwagens rijden echt geen tientallen of honderden kilometers extra om maar in Luxemburg te kunnen tanken. Dat is veel te duur”, aldus een TLN-deskundige.
TLN wijst bovendien op de maatschappelijke functie van transporteurs. Bovendien hebben vrachtwagens geen alternatief: ze kunnen alleen op diesel rijden, terwijl gewone automobilisten een auto kunnen kopen die ook op benzine of aardgas rijdt.
De internationale wegvervoerorganisatie IRU meent dat het optrekken van het minimum accijnsniveau weinig invloed zal hebben op de onderlinge verschillen in dieselprijzen binnen de EU. Volgens de IRU geeft de verhoging de landen die nu al veel accijns heffen een motief voor een verdere verhoging. De landen die weinig accijns heffen komen bij een verplichte verhoging waarschijnlijk uit op het huidige niveau van de ‘dure’ landen zodat de verschillen per saldo blijven bestaan. De IRU is voorstander van één accijnsniveau voor alle EU landen. Dat zou op 35 cent per liter moeten liggen.
Diverse vertegenwoordigers van nieuw toegetreden EU landen hebben inmiddels laten weten niet voor de accijnsverhoging te voelen omdat daardoor de concurrentiepositie van de transportbedrijven in hun landen zou worden aangetast.