Transportbesparing staat in Europa hoog op de beleidsagenda’s. Het kan leiden tot lagere kosten en minder CO2-emissie. Met slim verpakken valt een hoop te winnen. Daarbij komt het vooral neer op compact ontwerpen en verpakken om de bezettingsgraad van de vrachtauto te verhogen en zodoende zo weinig mogelijk lucht te vervoeren.

Roomboterproductenfabrikant Van der Pol en Zonen weet met behulp van een nieuwe verpakking voor diepgevroren deegrollen 4000 ritkilometers per jaar te besparen. De nieuwe verpakking van karton zorgt voor 30 procent minder volume, is minder arbeidsintensief in het gebruik en verhoogt de capaciteit van het vrieshuis.
Diafer, dat transportconcepten voor industriële toepassingen ontwikkelt, heeft een fust ontwikkeld dat bij de retourzending diagonaal ingeklapt en vervolgens gestapeld kan worden. Dat levert een reductie van 67 procent retourvolume op. Introductie zou haalbaar zijn bij branches met voldoende uniformiteit in producten en emballage.
L&C Packaging onderzocht de haalbaarheid van het vervangen van kant-en-klare dozen door ter plaatse op te zetten verpakkingen. Daarmee verwacht het bedrijf 90 procent op het vervoer naar de teler te kunnen besparen, goed voor 220.000 ritkilometers per jaar.
Van Stralen, verwerker van PET-flessen, zou 2,1 miljoen kubieke meter transportvolume per jaar kunnen besparen door de flessen voorafgaand aan het samenpersen te verkleinen.
Bron: Pakblad