Ga naar hoofdinhoud

“Actieplan EU mist nadruk op alle modaliteiten”

Gisteren maakte de Europese Commissie haar Actieplan voor het Europese goederenvervoer bekend. Met dit actieplan wil de Commissie komen tot een efficiëntere logistiek in de EU om de enorme groei in het vervoer te kunnen beheersen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwelkomt het initiatief van de EU, maar vindt wel dat het wegvervoer er wat bekaaid afkomt.

Het wegvervoer komt er wat bekaaid af, vindt TLNIn het actieplan neigt de Europese COmmissie sterk naar inzet van  gecombineerd vervoer. “In deze voorstellen helt de Commissie wel erg over naar spoor en binnenvaart terwijl er ook in het wegvervoer nog veel valt te verbeteren: vrijere cabotage, invoering ecocombi’s op EU-niveau, harmonisatie van weekend rijverboden. Door de groeiende problemen in het wegvervoer, zoals stijgende kosten, gebrek aan chauffeurs en gebrek aan wegcapaciteit moeten wegvervoerders om zich heen kijken naar alternatieve vervoerswijzen. Om de groei van het vervoer op te vangen moeten alle modaliteiten worden ingezet”, schrijft TLN in een reactie op haar website.
 
Het actieplan bevat een breed scala aan onderwerpen waarop de Commissie actie wil ondernemen. Het gaat dan vooral om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van bepaalde doelstellingen. Zo wil men onderzoeken hoe tot een gemeenschappelijk ladingdocument te komen dat voor alle vervoerswijzen bruikbaar is met een standaard aansprakelijkheidsregeling voor alle modaliteiten. Daarnaast wil de Commissie de interoperabiliteit van heffingssystemen bespoedigen en een black box voor de registratie van rij- en rusttijden en voor de kilometerheffingen ontwikkelen. Maar ook wordt gekeken naar de mogelijkheden voor Groene Transport Corridors voor goederenstromen tussen belangrijke knooppunten over langere afstanden.
 
Op deze pilots zou alle modaliteiten moeten samenkomen en gecombineerd vervoer moeten worden gestimuleerd. Deze corridors zouden ook kunnen worden benut om te experimenteren met Intelligente Transport Systemen maar ook met tankstations voor biobrandstoffen en later zelfs voor waterstof. Men kan zich voorstellen dat deze corridors dan ook geheel vrij gemaakt worden van (weekend-) rijverboden voor schone en  geluidarme voertuigen en dat daarop Ecocombi’s zonder restricties kunnen rijden tussen voldoende en veilige parkeerplaatsen. 

 
Bron: TLN
 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer