Gisteren maakte de Europese Commissie haar Actieplan voor het Europese goederenvervoer bekend. Met dit actieplan wil de Commissie komen tot een efficiëntere logistiek in de EU om de enorme groei in het vervoer te kunnen beheersen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwelkomt het initiatief van de EU, maar vindt wel dat het wegvervoer er wat bekaaid afkomt.

Het actieplan bevat een breed scala aan onderwerpen waarop de Commissie actie wil ondernemen. Het gaat dan vooral om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van bepaalde doelstellingen. Zo wil men onderzoeken hoe tot een gemeenschappelijk ladingdocument te komen dat voor alle vervoerswijzen bruikbaar is met een standaard aansprakelijkheidsregeling voor alle modaliteiten. Daarnaast wil de Commissie de interoperabiliteit van heffingssystemen bespoedigen en een black box voor de registratie van rij- en rusttijden en voor de kilometerheffingen ontwikkelen. Maar ook wordt gekeken naar de mogelijkheden voor Groene Transport Corridors voor goederenstromen tussen belangrijke knooppunten over langere afstanden.
Op deze pilots zou alle modaliteiten moeten samenkomen en gecombineerd vervoer moeten worden gestimuleerd. Deze corridors zouden ook kunnen worden benut om te experimenteren met Intelligente Transport Systemen maar ook met tankstations voor biobrandstoffen en later zelfs voor waterstof. Men kan zich voorstellen dat deze corridors dan ook geheel vrij gemaakt worden van (weekend-) rijverboden voor schone en geluidarme voertuigen en dat daarop Ecocombi’s zonder restricties kunnen rijden tussen voldoende en veilige parkeerplaatsen.
Bron: TLN