Bij crashtests met bestelauto’s stelde de Duitse automobilistenclub ADAC vast dat de inzittenden een grote kans op voet- en beenletsel lopen.
Verder stelde de ADAC bij crashtests met bestelauto’s vast dat je als personenautomobilist beter maar geen bestelwagen in je nek kunt krijgen.
Wanneer een zware bestelauto met 60 km/uur achter op een stilstaande personenauto botst hebben de inzittenden van de bestelwagen vrijwel geen letsel maar de passagiers in de personenauto des te meer. Bij dergelijke aanrijdingen blijkt dat de stoelen en hoofdsteunen ernstig worden gedeformeerd met nek en rugletsel als gevolg.
Wanneer en zware bestelwagen met en zwaarder object botst –een boom of vangrails- blijken de inzittenden vaak been en voetletsel op te lopen. Dat komt door scherpe kanten aan openingen in de vloer en door beklemming tussen de pedalen. De ADAC pleit dan ook voor een verbeterde bescherming van de voet en beenruimte bij bestelwagens in het algemeen.
Verder vindt de automobilistenclub dat veel ongelukken met bestelwagens kunnen worden vermeden als deze met het elektronisch stabiliteits programma ESP zijn uitgerust. De ADAC vindt dat dat standaard zou moeten zijn. Op de website van de ADAC is een video te zien van de crashtest met bestelauto’s.
Wanneer een zware bestelauto met 60 km/uur achter op een stilstaande personenauto botst hebben de inzittenden van de bestelwagen vrijwel geen letsel maar de passagiers in de personenauto des te meer. Bij dergelijke aanrijdingen blijkt dat de stoelen en hoofdsteunen ernstig worden gedeformeerd met nek en rugletsel als gevolg.
Wanneer en zware bestelwagen met en zwaarder object botst –een boom of vangrails- blijken de inzittenden vaak been en voetletsel op te lopen. Dat komt door scherpe kanten aan openingen in de vloer en door beklemming tussen de pedalen. De ADAC pleit dan ook voor een verbeterde bescherming van de voet en beenruimte bij bestelwagens in het algemeen.
Verder vindt de automobilistenclub dat veel ongelukken met bestelwagens kunnen worden vermeden als deze met het elektronisch stabiliteits programma ESP zijn uitgerust. De ADAC vindt dat dat standaard zou moeten zijn. Op de website van de ADAC is een video te zien van de crashtest met bestelauto’s.
Auteur: Pieter Wieman