'ADR Vervoerders willen meer handhaving' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘ADR Vervoerders willen meer handhaving’

Bijna de helft van de betrokkenen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen (46 procent) heeft meer behoefte aan handhaving van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dit blijkt uit onderzoek van Chemiezone onder ruim 400 ondervraagden.

adrHet onderzoek vond plaats in het kader van de herlancering van VGS Online,de geheel vernieuwde website rond wetgeving van vervoer van gevaarlijke stoffen. Behalve meer handhaving wil men ook dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat meer kennis van zaken heeft en in staat is een advies uit te brengen. Daarnaast geeft 57 procent van de ondervraagden aan dat de huidige wetgeving te complex is. Ze zouden willen dat de overheid de wetgeving eenvoudiger en begrijpelijker maakt, zodat er minder ruimte is voor interpretatieverschillen en er betere aansluiting op de verschillende vervoersvormen (weg, spoor, lucht, binnen- en zeevaart) komt.
Bewustwording
Ook steekt de branche de hand in eigen boezem. Het bedrijfsleven moet zich meer bewust zijn van de risico’s. Vaak is niet onwil, maar gebrek aan kennis de oorzaak. Bewustwording wordt dan ook als grootste trend in het vakgebied gezien. Ook moet helder zijn wie verantwoordelijk is op welk punt van transport. Juist op dat vlak zijn verbeterpunten mogelijk (53 procent).
Wegvervoer is meer risicovol
Vervoer over de weg brengt de meeste risico’s met zich mee. Van de betrokkenen geeft 58 procent aan dat de kans op ongelukken daar het grootst is. Met name doordat chauffeurs niet weten welke lading ze vervoeren en doordat medeweggebruikers geen idee hebben langs wat voor vrachtwagens ze rijden. Meer kennis van wat een oranje bordje betekent zou uitkomst kunnen bieden.
Binnenvaart is volgens de sector verreweg het veiligste vervoersmiddel. De minder drukke verkeersituatie is de belangrijkste reden.
Basisnet onbekend
De aanstaande invoering van het Basisnet is bij vervoerders slecht bekend. Meer dan de helft (64 procent) van de betrokkenen geeft aan geen of te weinig kennis te hebben van het Basisnet. Met name betrokkenen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg weten niet wat er van ze verwacht wordt rond deze wetgeving.
Zelfregulering versus regulering
Vervoerders willen ondanks meer handhaving ook meer zelfregulering. ‘Laat de overheid de kaders stellen en controleren. De branche heeft zelf de verantwoording om te implementeren’ (46%).  
Andere resultaten uit het Chemiezone Onderzoek:
– 46 procent van de ondervraagden heeft voldoende kennis om het vervoer van gevaarlijke stoffen veilig te laten verlopen en 12 procent onderschrijft de stelling dat de huidige kennis te summier is.
– 57 procent van de betrokkenen denkt dat een ramp als recentelijk in Viareggio (Italië) ook in Nederland kan plaatsvinden.
– 66 procent van de ondervraagden geeft aan dat het kennisniveau rond het vervoer van gevaarlijke stoffen erg wisselt. Het ene bedrijf heeft de zaken goed op orde, bij het andere worden vraagtekens gezet.

Voor meer klik hier
Bron: website vervoergevaarlijkestoffen.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer